October 22, 2010

Pimpinan Bitara bersama pemuda Umno perjuang AUKU

Tanjong Malim, 22 Oktober - Mengulas berhubung keterlibatan mahasiswa IPTA dalam Perhimpunan Agung UMNO yang telah di keluarkan oleh Upsikini semalam, wakil Pimpinan Bitara telah menyatakan pendirian mereka bahawa mahasiswa sewajarnya dibenarkan berpolitik sebagaimana yang dinyatakan oleh Pemuda Umno semalam.

Menurut Farhan, wakil Pimpinan Bitara yang juga sinonim dengan panggilan 'Berahim Ali Upsi' dari kalangan mahasiswa disini turut mengatakan bahawa 'biarkan mahasiswa berpolitik demi lanskap tanah air. Katanya " Pemuda UMNO sekarang ingin meminda akta AUKU demi politik Malaysia..macam mana teruk politik (mungkin dalam Umno) pun kita kena juga berpolitik bagi menentukan siapa akan mentadbir negara kita, " ujarnya dalam ulasan di Facebook.

Dalam pada itu, Pemuda Umno semalam telah menyatakan pendirian mereka bagi memperjuangkan isu kebebasan mahasiswa berpoltik dan meminda AUKU bagi memberi kebebasan sepenuhnya kepada mahasiswa dalam menyatakan pendirian mereka. Namun, kenyataan terbabit didakwa bersifat 'double standard' kerana mereka dikatakan mempunyai kuasa kerajaan.

Dalam hal berkaitan , kenyataan Pimpinan Bitara tersebut telah menonjolkan muka sebenar mereka yang didokongi oleh anasir politik kepartian luar. Terdahulu, Pimpinan Bitara merupakan salah satu 'front' yang mentadbir kerusi MPPUPSI kini selepas berlaku pertembungan dengan wadah Mahasiswa Pendidik Universiti Pendidikan Sultan Idris pada Pilihan Raya Kampus (PRK) lepas. Dikatakan Pimpina Bitara lebih cenderung kepada parti pemerintah.

No comments: