July 28, 2010

Perjumpaan MB Perak: Kutuk Pakatan pancing undi

Tanjong Malim, 28 Julai - Mahasiswa 'anak Melayu' Perak di Universiti Pendidikan Sultan Idris menyifatkan pertemuan bersama wakil MB Perak pagi tadi sebagai wadah mengutuk pembangkang Pakatan Rakyat di Perak dan memancing undi mahasiswa menjelang PRU akan datang.

Dalam pertemuan di SITC pada pagi tadi, Dato' Dr. Zamry yang juga Menteri Besar Perak tidak dapat hadir kerana dikatakan ada hal tertentu dan diwakilkan kepada exco beliau YB Hamidah Osman (gambar) ADUN Sungai Rapat (UMNO) . Dalam pertemuan tersebut juga beliau dikatakan menyampaikan beberapa amanat kepada 'anak Melayu' Perak termasuk menggesa supaya mereka segera mendaftar sebagai pengundi.

Dalam pada itu, mahasiswa anak Perak yang meghubungi Upsikini petang tadi mengatakan bahawa pada pertemuan terbabit YB Hamidah dikatakan turut menyebut bahawa mahasiswa sepatutnya menyokong kerajaan 'baru' Perak kerana ianya disahkan oleh 'mahkamah'.

Tambahnya, pada pertemuan itu juga tampil seorang mahasiswa yang menimbulkan persoalan kenapa baru sekarang pimpinan kerajaan Perak turun ke Upsi sedangkan sebelum ini langsung tidak nampak dan turut membandingkan kerajaan dulu sebelum berubah.

Dalam hal berkaitan, wujud cakap-cakap mahasiswa yang hairan bagaimana universiti boleh membenarkan ahli politik kepartian yang tidak berbincang tentang akademik tetapi berbincang tentang politik parti boleh dilepaskan untuk bercakap di kampus.

21 comments:

Syazril Ashraf said...

Hahaha... =)

Dah agak pun, nasib baik aku tak pergi. Kalau tak buang masa je.

guevara jr. said...

Dia silap tempat la mahu tarik undi. ini tempat MAHAsiswa daaa. bukan bawah jambatan atau gelandangan. MAHAsiswa sekarang tau fikir. tahu guna kepala. Kesian... nasib baik aku bukan anak perak. kalau tidak, silap la mangkok yg BODO itu. kahkahkah.

awangsulung said...

hahahahaha...kelakar pun ada bila membaca komen dan komentar. orang melayu jarang mahu berfikir lebih luas dari kontak sebenar. program semalam sebenarnya untuk anak melayu berjuang untuk menyatakan kebenaran dan hak. upsikini patut hantar wartawan bukan ceritawan untuk melapor dari dewan sitc. banyak isu dibangkitkan semalam untuk kebajikan mahasiswa anak melayu perak. kalau nak komen pun guna la bahasa yang baik, jangan nanti dikata orang, berkokok riuh sekampung tapi ekor bergelumang dengan tahi. biar la ahli politik bercakap politik, kita mahasiswa bercakap tentang kebajikan pelajar

guevara jr. said...

KAHKAHKAH. awang sulung jaguh pejuang hak melayu kah? Hak melayu mana yang nak diperjuangkan? Kalau sendiri masih penuh dengan sifat busuk hati, tamak dan pentingkan diri sendiri tak payah la nak susah2 menjadi pejuang bangsa. Kaji dalam2. Siapa yang menjadi perosak bangsa sendiri. Usah ditunjuk pihak lain. lihat bangsa kita sendiri. pemimpin kita. KARTUN! kahkahkah.

p/s: Biarlah ahli politik bercakap politik. Mahasiswa jadi pak turut mcm tu? Kesian kat kamu awang....

Anonymous said...

Kalau UMNO yg terlibat mula la ckp UMNO masuk kampus cakap pasal kebenaran..

Tp bila pembangkang masuk kampus akan ada suara2 kata mereka masuk untuk berpolitik..

bodohnya penyokong UMNO..

hahaha..
berfikiran luas?
politik menyerang pembangkan berfikiran luas?

itu sudah menafikan keintelektualan mahasiswa..

ini lagi contoh 'double standard' yg berlaku dalam kampus..

UMNO masuk OK..
pembangkang masuk kata berpolitik..

Anonymous said...

hm..sepatutnya org upsikini menyokong dan menyambut baik wakil MB ke universiti..bukankah satu ms nanti anda juga dibenarkan berpolitik di sekolah setelah dipostingkan nanti...haaa...kena la dl tau sepak terajang politk..haha..

Penerbit Ibnu Al-Manhar said...

Kami dari Pustaka Al Manhar menjemput mahasiswa reformis UPSI utk menulis buku brsama kami. Sila lawati blog kami! !!

Anonymous said...

apa nak heran..pembangkang lagilah..tu pun main sembunyi2 lagi masuk ipta..

betulla awang sulung kata, upsikini ni pun satu.samdol juga..ikut ckp je..apa punya maklumat da..klu parti pembangkang yg buat mcm tu x kecoh plak..apa barang bai...

Anonymous said...

kan dah sesuai baru2 ni diumumkan guru2 bleh berpolitik.napa plak pertikaikan lagi?

dulu pembangkang masuk senyap2, korang ckp mahasiswa kena bfikiran terbuka..so..skrg ?..

upsikini..kini ke? pembangkang ada ah..

Anonymous said...

knape br skarang guru boleh b'politik???
kalau skali pon guru boleh b'politik knfem susah nak naik pangkat kalau sokong pmbangkang...
wrtawan vs ceritawan???
ape semua yg keluar dalam tv hr nie semua cerita tu btol ka??
media hr ni lebih backup org2 k'rajaan...
bukan semua dalam politik kerajaan itu baik dan bukan juga semua dalam politik p'bangkang itu jahat...
kita jgn t'lalu tksub dgn satu2 parti sbb kita akan jd buta hati disebabkn kbncian...
sedangkan Nabi xpernah bnci pd musuh inikan pula kita..insan yg sentiasa lalai dgn dunia...
hanya ingat mengingati demi kebaikan...salam

Anonymous said...

upsikini ( pembangkang )
smua nya xkena di mata korang.
org lain buat salah.
korang buat betul2 blaka.

Anonymous said...

Kesian Tgk pljar UPSi..bkn Upsi saje...rmai lg plajar2 dr U lain yg bengap....

Bile di tanyer pasal politik...maka jawab pelajar2 ini " sy student,xleh berpolitik","sy x suka politik","politik kotor"...

x caya bacalah profail FB mreka..smua nk lari dr politik....student pengecut...bacul...takut AUKU....ahaha....inilah student U zmn skarang..lemah.....tp klu bab hiburan...haha tiap kali konvo ajak artis mai...haha...npe x ajak menteri mai?npe x ajak anwar mai?npe x ajak nik aziz mai?zamri mai?...bru lah best..boleh tau hal politik sebenar...faizal tahir mane tau politik...indiband mane tau ekonomi....Plajar AF bkn ade wakil dok parlimen...haha...

bru2 ni G umum guru leh berpolitik...haha...politik umno ke PAS?klu stakat UMNO je bek x payah...asyik UMNO jer..msuk U bg cramah pun UMNO gak...bile mau bg PAS masuk bg cramah...boleh kmi timbang2 kan....kmi plajar U...mat rempit kt luar sna bkn nak tau pasal politik pun..yg diorng tau bwk bndera BN masa PRU..haha..

G bru sedar yg golongn PRofesional ni mmg perlu terlibat politik...sbb ape?sbb kita pandai,bijak dan PRo...

Jgn le tkut dgm gertakkan...zmn dlu guru yg memperjuangkan politik...zmn skarang guru kecut telo nk berpolitik...tkut kena buang kerja..haha...mcm budak tadika kena gertak pastu tkut..hahaha...

last2....UMNO jgk msuk U bg cramah..sruh skong diorng..hahaha....mane pelajar2 yg kosong ttg politik maka akan percayalah bulat2...haha...baik punyer idea...guna AUKU pastu pijak AUKU...haha..

BAngkitlah Mahasiswa....jom ambil tahu pasal politik...mari kita tgk siapa yg benar....jom......gunakan segala ilmu...penyelidikan..spss dan lain2 lg..haha
....

Anonymous said...

nampaknya awang sulung pembodek umno..
umno dulu kini dan selamanya penipu..kate xde kenaikan harga barang thn ni..tup2 gula naik,minyak pun naik..
teruk22

Anonymous said...

salam... aku merasakan bahawa isu guru boleh berpolitik ni adalah satu strategi politik. cuma tidak dapat mengagak dengan tepat. persoalannya kepala hanya golongan guru sahaja yang dibenarkan berpolitik? apa kewajaran hanya golongan pendidik semata-mata? tidak dinafikan didalam kancah arena politik melayu dahulu dipelopori golongan guru. tapi jika dilihat dalam konteks yang lebih luas golongan seperti doktor, penguam dan sebagainya juga berjuang bersama dinegara luar contohnya filipina, britain dah sebagainya. Perjuangan juga bukan hanya berteraskan kepada isu politik sempit sahaja. tetapi merangkumi isu aparteid, isu ekonomi dan sebagainya. Saya merasakan ada udang disebalik batu melalui peruntukan yang membolehkan para guru berpolitik. wasalam......

syahir Mohamad said...

salam..
teruskan menulis utk menyampaikan pandangan dan luahan tetapi pastikan ia benar.. faham2lah ye.. berani kerana benar.. selamat berjuang..

Anonymous said...

awang...awang..kasihan awang..ingatkan berfikiran mahasisiwa..tp sempit...

awangsulung said...

hahahahah...suka ye bantai awang. awang cool je, maklumla awang nie fikiran jauh ke depan. pada sesiapa yang suka tulisan awang ok la, kalau tak suka pun tak kisah sangat. ruang perdebatan terbuka luas untuk mahasiswa teroka..nak beremosi pun ok..maklumla baru akil baligh. cuma kalau kita guru bahasanya tentu mencerminkan jiwa...bahasa jiwa bangsa

Anonymous said...

bukan jauh tu awang...tp jengkel..sempit..lecik..tertutup..ha apa lagi..

Anonymous said...

aku nk kata 1 ja klu pbangkang yg jd pmerintahan malaysia xsmestinya harga barang minyak atau isu rasuah akan hilang silap2 lg trok bub masing2 nk tunjuk belang...korang pikir la sapa lg bagus...yg ulamak maki org bagus ka,yg roket ni xpuas ati pasai plembagaan,yg bulan sabit ni dalam parti dh kucar kacir..ini ka calon yg nk memerintah malaysia...jgn jd bodo mcm org yg dh bodo...

p/s jgn mgutuk org yg bg bantuan kt kita korang pn tahu dosa ka pahala...katanya parti islam tp prangai pkr la sndri

Anonymous said...

ne sorang lagi yg xikut perkembangan semasa..cuba tgk kadar cairan wang di negeri y di perintah pakatan rakyat...cuba tgk statisik rasuah di negeri yg di perintah pakatan rakyat..cuba tgk tender yg dikeluarkan oleh pakatan rakyat..nk cakap politik biar tahu perkembangan semsa..jgn duk tgk utusan n beritaharian je..tgk rtm je..sebab 2 jd sempit..

Anonymous said...

apa yg ko tahu gdn cairan mata wang?lau sembang pandai mlalui dengan ceramah bodoh oleh org2 bodoh dlm pbangkang pas 2 dk bgtau pasai cairan mata wang plak padahal sblm ni cairan mata wangpn xtahu....habis isu pasir yg kt selangor sampai suma pgusaha melayu gulung tikar apa cita sampai suma cina pgang 2 pemerintahan yg adil ka...xpyh sembg pandai la lau stakat tahu maklumat dr dgr ceramah atau sumber dr pbangkang musuh islam...