July 19, 2010

Mahasiswa dedah video beratur panjang tunggu bas

Tanjong Malim, 20 Julai - Seorang mahasiswa Upsi telah mendedahkan satu video realiti menunggu giliran menaiki bas di kolej Proton City. Ianya disifatkan sebagi 'beratur terpanjang' dalam sejarah menunggu bas di Upsi. Video terbabit juga turut menyatakan agar isu terbabit di beri perhatian serius dan diselesaikan segera.

Katanya "Masalah pengangkutan yang cuba diselesaikan oleh pihak pengurusan Kolej, JMK Kolej, MPP dan HEP, dan mohon kepada pihak pegurusan bantulah kami...tidak perlu mewah cukuplah sekadar keselesaan untuk kami...".

Dalam hal berkaitan, baru-baru ini MPP, TNCHEPA dan pegawai BP (Bahagian Pengangkutan) telah mengadakan satu 'meeting ad-hoc' dan bersetuju membawa usul untuk menambah bas kepada pihak pengurusan atasan.


video

32 comments:

Anonymous said...

memalukan - ex upsi

Anonymous said...

memalukan.. -ex upsi

Anonymous said...

salam kepada warga upsi... saya jemput ke upm untuk merasai sendiri pengalaman perjalanan busa disana....Saya bukan dak upm tapi cukup kagum dengan sistem bus disana.Bagi saya sistem di upsi paling buruk pernah saya lalui...

PEMERHATI BEBAS
EX-UM

Anonymous said...

saya mencadangkan supaya semua pelajar buat memorendum la serahkan pada nc... tengok dan bagi tempoh. jika tidak ada perubahan baik boikot xpayah pergi kuliah semua....

Anonymous said...

biler nak mahasiswa/i upsi ni nak bangkit cam di universiti lain.....

Anonymous said...

boleh masuk malaysia book of record..=]..sabar dik non..-exupsi

Anonymous said...

dr dlu smpai skg..xpanh ada perubahan

Anonymous said...

cam pesta ler kat upsi diaorang menunggu bus......

Anonymous said...

cadanga tuk buat memoredum cantik jugak...mpp mana yg berani buat demikian...atau mpp juga takut xboleh postig...

man said...

terima aje la nak ngaji kat upsi..lps ni tunggu nk posting pulak..

Anonymous said...

Kesiannya budak-budak UPSI.takpe,hadapilah dengan senyuman...ada la hikmahnya tu.biar bersusah2 untuk dapatkan ijazah.takde la nanti terkapai-kapai bila nak mengajar nanti.boleh la cerita kat anak murid.hahahaha...ex upsi

Anonymous said...

selamat aku bukan dak upsi.... mintak jauh ler.....xubah cam nak g kilang....

Anonymous said...

realiti di upsi....ermmm 4 tahun di upsi macam2 kami dah lalui..nampaknya masalah yang sama terus menghantui......apa lagi benda yang MEREPEK akan upsi lakukan...MPP terus jadi boneka sepak terajang cuba menutup kebenaran....student upsi bangkit...kalau boleh bawa ke pihak atsan...gunakan medium yang ada TV3, akhbar dan sebagainya....kerana 4 tahun kami di upsi seperti anak tiri....

x-upsi....

Anonymous said...

apalah kata semua ni ujian nanti xlah terkapai-kapai nak ngajo? pikir la sikit... tunjukkan mane universiti yg teruk cam upsi... depa pun keluarkan graduan pendidik jugak. tunjukkan maktab mana yang seteruk upsi ni... diaorang xda plak terkapai2 cam saudara cakap! kita dipandang sebelah mata sahaja.....jenis macam nie disepak pon xper.....

Anonymous said...

kami yg masih lg belajar di upsi n termasuk golongan yang berbaris lg malu...

Anonymous said...

nak bangkit buat apa.. kerja pun harapkan posting.. kalau takde posting maknenye menganggur lakan.. apa keperluan nya.. silap2 yg bangkit tu terus tak dapat posting.. sendiri jerat tengkuk la

Anonymous said...

mpp upsi xde kuasa lagsung... cm ner nk berjuang kn U lain..mmg xleh bgkit..cz mereka lebh tkut ngn ungutan pihak atasn..menentang mereka, xdpt posting.. so??? semua senyap..takut xleh posting... -ex upsi

Anonymous said...

salam. memang betul kita perlu buat sesuatu dengan sistem bas di UPSI, tapi sepanjang 4 tahun di UPSI, rasanya tak de la masalah sangat, mungkin sebab tahap kesabaran yang tinggi kot dalam diri ni.cuba pandang dari sudut positif,anggaplah sedikit dugaan dalam kita mendapatkan ilmu.

azuwin

Anonymous said...

mcm2 ragam....
jgn tahu menuding jari...
tapi muhasabahlah diri....
"hidup itu pejuangan"
ex-upsi

Anonymous said...

:: ya ALLAH.. teruknyer...
kesian plak kt kwn2 .. da ambil tindakan atau belom skg neh? kalo belom, hope cpt2 ambil tindakan.. kesian plak tengok kwn2 kt sane bratur pnjg.. haish~


~pnah gk bratur pnjng sem lps, tp sem neh lbh pnjng ag brisan tuh.. jgn smpai brtur hgga k cf sudah~

Anonymous said...

UPSI sedang mengajar mahasiswanya realiti kehidupan... hahaha.. sebahagian dari sessi latihan kemahiran hidup utk bakal-bakal pendidik yang akan posting jauh dipendalaman. Hari ini beratur tunggu bas, nanti beratur tunggu perahu pulak...

Anonymous said...

WAHAI kekawan... kita nie bertaraf universiti... bukan universiti kat indon. tahap kesabaran ada batas nya jugak.mybe yg cakap kene tgk dari sudut positif tuh xda pengalaman berada di universiti lain... kalau bukan kita yang perjuang , siapa lagi? ini untuk kebajikan pelajar upsi sekrang dan akan datang.....kalau nak pikir positif baik belajar kat kg jer la....

Anonymous said...

ala ileksssssla...ckp ank suluh budiman...

Anonymous said...

walauapapun rintangan saya tetap suka beratur panjang... meriah pon ada. apa peduli org kata... sebab aku xtahu hak aku sebagai pelajar... hahahahaha

Anonymous said...

aku xtahu nak kata lagi... banyak kritikan disini betul....malu...

Anonymous said...

memang x penah selesai isu bas nih,,,
setiap sem bayar duit tuk bas,,,
tp perkhidmatan cam hampeh jer...

Anonymous said...

salam..perkara yang amat terharu bila terjadi,masalah ini tidak sepatutnya terjadi memandangkan UPSI boleh menyelesaikan masalah ini..dari pandangan saya adalah waktu kuliah yang serentak dalam waktu yang sama,penyumbang utama masalah ini,masalah pihak atasan yang kurang turun padang melihat masalah ini,projek kampus yang sepatutnya telah siap 6 tahun lepas terlewat atas sebab kewangan yang lebih dihabiskan kepada make-up kampus utama,masalah mahasiswa juga yang tidak mahu menggunakan kenderaan sendiri seperti basikal atas sebab malu..pelbagai faktor2 lain menyumbang masalah ini..

Ex- B.edu + M.edu UPSI 2002-2009

mk said...

aku masuk je upsi x di tawarkan kolej..duk taman bernam bas sekali sekala..dah la kena tipu dgn broker rumah..duit ptptn sem 1 aku buat beli motor sem8 br abis bayar... aku senang nak g kelas...dah grad pun skrg ni.korang kena la pikir alternatif lain gak nak mengatasi hal ni...kita kan ada 9 akal..aku byr yuran pengangkutan tp aku xguna..sbb kes gni la... sedekah je la kat upsi..

Anonymous said...

aku masuk je upsi x di tawarkan kolej..duk taman bernam bas sekali sekala..dah la kena tipu dgn broker rumah..duit ptptn sem 1 aku buat beli motor sem8 br abis bayar... aku senang nak g kelas...dah grad pun skrg ni.korang kena la pikir alternatif lain gak nak mengatasi hal ni...kita kan ada 9 akal..aku byr yuran pengangkutan tp aku xguna..sbb kes gni la... sedekah je la kat upsi..

Anonymous said...

Cadangan supaya dibuka gerai sepanjang tempat menunggu bas.. xdela bdk upsi yg pitam n kelaparan nti...

Anonymous said...

hahah..tu baru dak2 kolej bayangkan klu pelajar UKLK yang terpaksa bayar yuran bas tiap2 sem ni yang tidak pernah pijak kaki dalam bas upsi tetiba asa nk naik bas...rasa boleh pecah rekod dunia..ish truk btol y duk luar xpnah naik bas pun kna potong yuran bas...haram tue....eh yer ke...xpasti lah aku...tp apa2 pun x adil lah kan y x naik bas kna bayar...nk duk kolej kna tendang kuar...klu duk kolej leh jugak naki bas...ni yang duk ketoyang..bernam, behrang,,bas ada ke lalu amik stden kat sana setiap masa macam kat kolej n pintu timur tu..........

Anonymous said...

beli ja motor abis cita....