July 20, 2010

SPP dedah punca pelajar UPSI gagal temuduga

Tanjong Malim , 20 Julai - Surunhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (SPP) mendedahkan punca-punca kegagalan pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam temuduga 'posting' pada sesi yang lepas.

Menurut maklumat dari e-mail yang diterima Upsikini, punca tersebut diedarkan SPP kepada para Dekan Fakulti dalam Majlis Ramah Mesra SPP dengan Universiti Pendidikan Sultan Idris baru-baru ini.

Pendedahan terbabit diedarkan kepada UPSI bagi meneliti kelemahan-kelemahan yang dinyatakan dan mengambil tindakan menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran dalam program masing-masing.

Dalam hal berkaitan, baru-baru ini, lebih 600 dari pelajar UPSI gagal dalam temuduga disebabkan oleh faktor-faktor seperti yang dilampirkan di bawah.

(Sila klik pada gambar supaya lebih jelas)

74 comments:

roslan suboh said...

Akan datang, kurangkan pengambilan mahasiswa dari Kelantan. Ramai sangat org Kelantan sampai UPSI dah jadi macam 'little Kelantan'. Bila dah ramai sgt org Kelantan, percampuran antara mereka dgn pelajar2 negeri lain kurang. Presentation dalam kelas pun tak guna bahasa melayu standard. PENGAJARAN!

Anonymous said...

sebab mereng kepala menunggu bus........

Anonymous said...

So apa u all nak buat skrg.. kita ni nama je ada degree.. tapi content takde.. saper yg bertanggung jawab dalam memastikan smeua yg dinyatakan diambik tindakan sebaiknya..

atau memo edaran ini akan jadi sekadar edaran.. cara edaran di buat pun tak pulak nampak macam isu ni serius dan patut diambil berat.. ermm.. Harap sgt Dato VC yg ada ni buat la sesuatu dalam memastikan upsi mampu bersaing dgn IPGM... name jer Uiniversiti.. tapi level bawah lagi dr IPGM.. camner tu ekk..

Anonymous said...

pesal plak kelantan???dan stdnts sana pndai2..trm la hkikat...xpsl2 nk boikot kelantan...mna adilnya...bljr tinggi2 xleh pkir...

Anonymous said...

kepada ROSLAN SUBOH, mcm nk kuarngkn pelajar kelantan..dh mmg pelajar kelantan pndai2 leh masuk U..klu nk kurangkan, suh la bdk2 negeri2 yang "kurang pandai" 2 belajar bersungguh2.. jgn nk salhkn bdk2 kelantan.. jgn nk harapkan kuota je nk masuk U..lu pk la sendri.

Anonymous said...

dah orang kelantan pandai-pandai....... 1 malaysia ....

Anonymous said...

orang kelantan ramai yang bijak pandai...

a.rahman.a.majid said...

salam..

pada pendapat saya bukan ini alasan terbaik menidakkan guru2 dari upsi..sedangkan calon2 guru dr ukm,upm,usm,utm,um pun bukan la sehebat mana pun.mereka juga gugup dan gagap dalam mengemukakan hujah.mereka juga menghadapi situasi yg sama dgn pelajar2 upsi.dalam hal ini saya ingin bertanya kenapa guru2 dr calon kpli dan dpli tidak pernah di tegur sedangkan mereka ini bukan ada niat sgt nak menjadi guru.di dekolah pun terutamanya sekolah rendah guru2 convert ni bukan komitmen sgt dalam menjalankan tugas.cuma sebahagian shj yg mampu menjadi guru yg baik.Sementelahan dgn itu juga kadang kala guru bidan terjun gstt kdg kala lebih baik dari mereka.cuba kita bayangkan guru gstt yg tiada basic dlm perguruan blh handle pelajar dgn baik.so apa penting alasan yg di kemukakan spp itu? dalam erti kata lain mesti ada yg tersirat di sebalik kegagalan tersebut.sekian.wassalam

a.rahman.a.majid said...

salam..

pada pendapat saya bukan ini alasan terbaik menidakkan guru2 dari upsi..sedangkan calon2 guru dr ukm,upm,usm,utm,um pun bukan la sehebat mana pun.mereka juga gugup dan gagap dalam mengemukakan hujah.mereka juga menghadapi situasi yg sama dgn pelajar2 upsi.dalam hal ini saya ingin bertanya kenapa guru2 dr calon kpli dan dpli tidak pernah di tegur sedangkan mereka ini bukan ada niat sgt nak menjadi guru.di dekolah pun terutamanya sekolah rendah guru2 convert ni bukan komitmen sgt dalam menjalankan tugas.cuma sebahagian shj yg mampu menjadi guru yg baik.Sementelahan dgn itu juga kadang kala guru bidan terjun gstt kdg kala lebih baik dari mereka.cuba kita bayangkan guru gstt yg tiada basic dlm perguruan blh handle pelajar dgn baik.so apa penting alasan yg di kemukakan spp itu? dalam erti kata lain mesti ada yg tersirat di sebalik kegagalan tersebut.sekian.wassalam

Anonymous said...

xelok memperjudikan negeri..klu mereka berhak ape slhnye klu n.klntan pun..kte sendiri kna cermin diri..wlupun sy org slngor,tp rasenye xde beza klntan or mane2 ngeri..kite 1malaysia

niza said...

kpd saudara roslan jgn marahkan nyamuk, kelambu dibakar dan jgn marahkan student kelantan kalau diri rasa tercabar..tepuk dada tnya diri adakah kita adalah yg terbaik?????

Anonymous said...

kpd saudara roslan jgn marahkan nyamuk kelambu dibakar dan jgn marahkan student kelantan kalau rasa diri tercabar, tepuk dada tnya diri adakah awk adalah yg terbaik?????tidak dinafikan rkyt kltn menguasai mana2 ipt dan loghat kltn boleh kedengaran sana sini tp itu bkn hukuman rkyt kltn x boleh masuk universiti...

Anonymous said...

Apa kena mengena dgn tunggu bas boleh jadi mereng sampai gagal interview.
Kalau rasa susah tunggu bus.. baik beli basikal, motor atau kereta duit PTPTN kan ada.. dari guna duit tu beli handphone mahal-mahal baik gunakan untuk beli kenderaan sendiri. Nak kemana-mana pun senang.

Anonymous said...

banyaknyer kesalahan budak upsi... lain kali jangan la marahkan dpli or kpli...... kesian diaorang.... lagi satu jangan salahkan negri plak... pelik la.... belajar terima kesalahan diri dan perbaiki kesalahan. kang senang kan. baca betul2 apa yg ditulis dan ambik perhatian untuk lulus. tuh la dulu masuk kos pendidikan sebab kerja payah. sebab tuh tak betul-betul menghayati naluri cikgu... bosan dengar alasan bebudak stpm dgn matriks dulu nak sangat kos pendidikan walaupon xminat tapi disebabkan kerja payah.... (bukan semuanya).. kawan aku minat pendidikan tapi xdapat.. akhirnya dia dpt dpli .. tercapai cita-cita dia....

Anonymous said...

a rahman majid......... aku rasa dak upsi ni tidak boleh di tegur la.... walaupon salah tetap nak salahkan org... cikgu cap ayam!

Anonymous said...

DISKRIMINASI.....
bdk2 kpli,dpli x kena tmuduga pun...
time bdk2 UPSI..nah...ambik ko soalan power2 diberi....KBSR lah,PIPP lah,cabang koko lah,FPN lah....

kmi nk jd ckgu..bkn jd menteri palajaran...menteri pelajaran pun x kn dpt jwb soalan2 ni..haha...

Anonymous said...

TERIMA JE LA KELEMAHAN TU... AKAN DATANG BAIKI, BUKANNYA SALAHKAN ORANG LAIN, SALAHKAN SPP, SALAHKAN GSTT, SALAHKAN KPLI, SALAHKAN DPLI, PERLEKEHKAN STUDENT U LAIN... SAPE LAGI SENARAI YANG BESALAH DALAM HAL NI???? KENE TEGUR MELENTING... BUANG RIAK DAN TAKBUR TU, CUBE TERIMA TEGURAN.. AKAL LETAK KAT LUTUT AGAKNYA. SENGAL!!!

Anonymous said...

sy nk bidas pe yg a.rahman.a.majid nyatakan... mmg x dnafikan yang stdent pndidikan U lain pon lebih kurang jer ngan budak UPSI... tp yg musykilnye kenapa budak pndidikan dari UM, UKM @ mane2 U dah posting lepas 2-3 bulan konvo sedangkan pelajar UPSI dah hampir 1 tahun grad baru di postingkan... so, sebab pe jd mcm tu fikir2 kanlah...
satu lagi pasal budak KPLI n DPLI yg tak minat nk jd cikgu ek... kadang2 rmai jgak pelajar ISMP yang apply degree dari UPSI hanya sekadar untuk memenuhi ruang permohonan semasa mengisi borang UPU... dan ramai juga yang minat cikgu dan apply UPSI pada mulanya tapi tak dapat dan dihantar ke U lain.. so, pilihan yang ade untuk mnjadi cikgu adalah dengan memohon DPLI @ KPLI supaya cita2 asal tercapai...

Anonymous said...

dimana diskriminasi... mane taw nie dpli tanya lain... yg budak u lain boleh lepas... camner tuh... pelik jugak aku... sekarang dah semakin jelas mentaliti budak upsi....jgn la malukan upsi...

edu ukm boleh!

Anonymous said...

macam2..masing2 nk tunding jari.....cube trima klemahan tu seadanya...nk mrh kt org2 ttntu, bukan jd ape pn..diorg xbce pn komen2 kt sni...korg je bgadoh xtentu psl...aku pn bengang...dhla nk konvo dh ni.nsib stil jd tnda tny..ape pn..aku syg UPSI..sbb sini tempat yg didik aku jd cikgu...yg penting, kite sbgai pelajar Upsi TAHU spe diri kiter sebenarnye..biala SPP nk kondem ape pn, Ipg or edu dr u len nk mgate kter ape pn....

Anonymous said...

kritikan ataupun teguran adalah cara untuk kita memperbaiki diri masing2 yang masih belum lengkap BUKAN untuk bergaduh sesama sendiri.. fikir2kanlah korang yang sudah matang untuk berfikir

Anonymous said...

upsi..
dahulunye sitc atau mpsi..
karena naik standard jadi universiti..
bangganya studentnye tidak terperi..
tp..
apa dah jadi..
produk kurang berkualiti..
posting tidak tahu bila muncul nanti..
tp riak bangga menyelebungi diri..
kpli, dpli, student ipgm n ipta lain semuanya dimaki..
kononya mereka yang berkualiti..
kerajaan disalahkan apa dah jadi..
harap berubah supaya tidak berlaku lagi...

Anonymous said...

Apa punya sengal la.. DISKRIMINASI korok mung.. sebelum dpt KPLI atau DPLI kita kena interview dulu la.. dah lulus baru dapat scholarship.
Korang masuk UPSI dgn PTPTN mcm biasa la kita kerajaan bayar utk belajar mestilah dpt keutamaan kerana kerajaan dah melabur utk biaya kami belajar. Korang pulak sain hutang untuk belajar kira secondary calon la...nasib la kalau tak lulus interview. Jangan selamba beruk jer nak kutuk kami KPLI & DPLI ni, kami dah mengajar dulu sebelum masuk UPSI dan bdk DPLI bukan calang2 kursus mrk ambik masa buat diploma. Korang straight ISP.. so jgn suka nak kutuk kami.

Anonymous said...

please terima teguran dengan membina..... jgn malukan upsi....

Anonymous said...

Korang ingat korang bagus sgt ke. Kami DPLI & KPLI dah pun melalui tapisan yang sepatutnya. Kami kat sini hanya utk memenuhi syarat perguruan kerana kami sudah mempunyai ijazah pertama. Apa yang aku nak bagitau..sebelum korang komplen tanpa memahami keadaan sebenar korang ataupun sebelum dimalukan oleh KPT/KPM. Tolonglah periksa fakta korang.
Student dari U lain cepat posting kerana ijazah pendidikan mereka tidak sama dgn korang. Korang hanya mempunyai segulung ijazah yang hanya laku di KPM utk jadi seorang guru disekolah kerajaan. Sedangkan di U lain content yg disediakan lebih menjurus kepada keperluan industri (open market) dlm masa yang sama melayakkan mereka menjadi guru. Bagaimanakah korang ingin bersaing dgn mrk ini? Korang boleh kata mcm2 tentang kami (DPLI & KPLI) samada korang sedar atau tidak. Graduan UPSI yang sangkut tak boleh posting disebabkan kelemahan sendiri bukan salah mana2 pihak. Pastinya kami akan mendapat keutamaan kerana kami dipilih oleh KPM. Oleh sebab itu kami diberikan elaun untuk RM1,439.20 sebulan untuk mengikuti program kursus perguruan lepasan ijazah dan kursus diploma pendidikan lepasan ijazah.
Kalau korang rasa korang lagi bagus pastinya korang juga layak mendapat faedah yang sama seperti kami. Paling kurang pun seperti pelajar2 di IPGM, kerana kerajaan menaja kami untuk menjadi guru. Sedangkan korang terpaksa membebankan diri dgn hutang PTPTN dan memohon untuk mejadi guru.. FIKIRLAH sebenar dimanakah korang berada. Korang aje yang rasa diri korang tu guru sedangkan korang belum pun layak jadi guru. Korang masih kena memohon jadi guru, maknanya korang sama juga dgn student di U lain. Bila dah habis belajar kena mohon minta kerja. Paling teruk kalau korang gagal temuduga guru.. nak minta kerja lain..ijazah tak laku.. Hutang dah menunggu.
LAIN KALI KALAU NAK SALAHKAN BDK2 KPLI & DPLI.. FIKIR-FIKIRLAH SENDIRI... APA YANG AKU RASA KORANG UMPAMA ANJING MENYALAK BUKIT..SENDIRI MAU INGAT LA...

Anonymous said...

Korang ingat korang bagus sgt ke. Kami DPLI & KPLI dah pun melalui tapisan yang sepatutnya. Kami kat sini hanya utk memenuhi syarat perguruan kerana kami sudah mempunyai ijazah pertama. Apa yang aku nak bagitau..sebelum korang komplen tanpa memahami keadaan sebenar korang ataupun sebelum dimalukan oleh KPT/KPM. Tolonglah periksa fakta korang.
Student dari U lain cepat posting kerana ijazah pendidikan mereka tidak sama dgn korang. Korang hanya mempunyai segulung ijazah yang hanya laku di KPM utk jadi seorang guru disekolah kerajaan. Sedangkan di U lain content yg disediakan lebih menjurus kepada keperluan industri (open market) dlm masa yang sama melayakkan mereka menjadi guru. Bagaimanakah korang ingin bersaing dgn mrk ini? Korang boleh kata mcm2 tentang kami (DPLI & KPLI) samada korang sedar atau tidak. Graduan UPSI yang sangkut tak boleh posting disebabkan kelemahan sendiri bukan salah mana2 pihak. Pastinya kami akan mendapat keutamaan kerana kami dipilih oleh KPM. Oleh sebab itu kami diberikan elaun untuk RM1,439.20 sebulan untuk mengikuti program kursus perguruan lepasan ijazah dan kursus diploma pendidikan lepasan ijazah.
Kalau korang rasa korang lagi bagus pastinya korang juga layak mendapat faedah yang sama seperti kami. Paling kurang pun seperti pelajar2 di IPGM, kerana kerajaan menaja kami untuk menjadi guru. Sedangkan korang terpaksa membebankan diri dgn hutang PTPTN dan memohon untuk mejadi guru.. FIKIRLAH sebenar dimanakah korang berada. Korang aje yang rasa diri korang tu guru sedangkan korang belum pun layak jadi guru. Korang masih kena memohon jadi guru, maknanya korang sama juga dgn student di U lain. Bila dah habis belajar kena mohon minta kerja. Paling teruk kalau korang gagal temuduga guru.. nak minta kerja lain..ijazah tak laku.. Hutang dah menunggu.
LAIN KALI KALAU NAK SALAHKAN BDK2 KPLI & DPLI.. FIKIR-FIKIRLAH SENDIRI... APA YANG AKU RASA KORANG UMPAMA ANJING MENYALAK BUKIT..SENDIRI MAU INGAT LA...

. said...

semasa saya bekerja di KPM bhngn sumber manusia, temuduga KPM biasanya ramai lulus. yang menggagalkan calon ialah ujian INSAK. mcm batch tahun lepas 400 gagaltu hampir 300 gagal INSAK.

Anonymous said...

di sini sy akur bdk2 kelantan pandai..kita xpyh la bandngan dgn ngeri lain..k..pelajar2 ngri lain pon pandai2 jgk..so semua sama je.. masalah pengambilan ramai pelajar ISMP dr ngeri kelantan tu tdk patut menjadi 1 masalah d sini ...tpi pihak upsi patut kandas kan para pelajar yg menghadiri temuduga dan berckp dalam lohgat negeri masing2 semasa sesi temuduga..kerana mereka patut gunakan bahasa melayu standard..bkn ikut logat.

mmg menteri pon xda dpt jwb soalan ttg fpn,kbsr,,dll spt yg terkandung dlm surat tersbut..kita sebagai seorg guru,sbg seorg pendidik harus mengetahui semua tu..supaya kita dpt memahami semua skop sbg seorg pendidik...

so...sbg seorg bekas pelaj upsi..sy ingin tekankan bahawa..bgus kita explorer sendiri drpd mengharap je..

pihak upsi da tunjuk jln kita ke arah pendidik...slebihnya kita la yg kena usaha sendiri..bkn mengharapkan mereka ke..

Anonymous said...

jgn la burukan ibu sendiri (upsi)...ni la bdk2 zaman sekrg kalo xpuas hati..mmg nk kutuk berhbs..cuba la bg idea utk menyelesaikan masalah...bkn nk kutuk,,.nama je nk jd cikgu tp mentalilty masih ctek..cuba fikir dr luar kotak..k..kalo dr awal2 xsuka upsi..jgn la masuk..bg peluang kat bdk2 luar sna tu..yg ramai nk jd cikgu..bkn nk jd pengkritik yg kosong..

Anonymous said...

jgn bandingkan bdk ISMP dgn bdk kpli dan dpli.. semuanya nk ke arah pendidik..bk nk ke arah permusuhan..jd la 1 malaysia..

ain fathihah said...

jom sama2 tingkatkan nilai diri masing2. sapa bagus, insyaAllah ada rezeki.

Anonymous said...

salam, saya nak komen sikit,walaupun lewat- tentang plaja U lain, saya tak menafikan dorg lebih spesel-sebabnya, dorang di hantar untuk praktikal setiap cuti sem bermula tahun 2@tahun 3 xsilap saya. Sedangkan kita, nak tggu sem 8 baru kalut ribut praktikal. Mereka ni kira dah berhadapan dengan pelajar masa usia setahun jagung lagi.Dibebani beban kerja sebagai guru dalam usia awal sblm grad menjadikan mereka berpengalaman. Kenapa mereka blh jawab ttng FPK,PIPP dsbg, sebab dalam tempoh mereka praktikal, mereka juga spt guru2 lain wajib berkursus dan terlibat langsung dalam memikirkan peranan mereka menaikkan prestasi,sahsiah dan kecemerlangan sekolah. So masa ni la mereka guna benda2 yg korg ingat menteri pelajaran pun xblh jawab. Apa yg saya bgtahu tidak dibaca dari mana2 buku,surat kabar dsbg, tapi daripada rakan-rakan praktikal universiti lain sewaktu menghadapi praktikal lepas..Wssalam

Anonymous said...

dpli , kpli xpernah salahkan dak ismp!

Anonymous said...

hai akak2 abg2 dpli kpli yg ngok....
dlu korng yg terhegeh2 nk ambik degree pelik2..nk jd pegawai lah,doktor ler,peguam le,jurutera ler...last2 xdpt keje...sbb ape ek?sbb pointer rndah ker?sbb gagal interview ker?hahaha..
pastu sbuk nk jd ckgu plak...haha...

korng ckp korng dh interview masa mula2 nk dpt kpli/dpli ni...kmi pun kena interview ler dol....

nsib le korng anak emas KPM,maka korng diberilah biasiswa yg sbnrnya x layak pun korng dpt....

maka belagak lah korng sehingga tahap Profesor lagaknya...

nk tkut ape kan....kompem2 dpt posting.....ngajar mcm hampeh...
korng ingt bgus sgt ke degree korng tu..
3thun degree..1 thun dpli..sma je mcm kmi...tp belagak mcm sblum ni dh ada master/phd..haha...

dlu degree eletrik..pastu jd ckgu pengajian am...dlu degree perhutanan pastu jd ckgu PJ..dlu degree akaun pstu jd ckgu BM....haha...hancus plajar2...

kmi yg spatutnya layak dpt elaun tue..ambik contoh pelajar maktab ler..tp malangnye UPSI di bwh KPT bkn KPM...maka kmi dilayan umpama anak tiri....

kmi xkesah pun...tp kmi merayu sgt...jgn lah sekat posting kmi..ckuplah menganak tirikan kmi selama ini....

tp wtpe nk gduh kan...KPLI VS ISMP...sbnrnya krajaan xde duit nk byr gaji ckgu dh..mcm2 le alasan x bg posting....hahahaha

Anonymous said...

salam, saya nak komen sikit,walaupun lewat- tentang plaja U lain, saya tak menafikan dorg lebih spesel-sebabnya, dorang di hantar untuk praktikal setiap cuti sem bermula tahun 2@tahun 3 xsilap saya. Sedangkan kita, nak tggu sem 8 baru kalut ribut praktikal. Mereka ni kira dah berhadapan dengan pelajar masa usia setahun jagung lagi.Dibebani beban kerja sebagai guru dalam usia awal sblm grad menjadikan mereka berpengalaman. Kenapa mereka blh jawab ttng FPK,PIPP dsbg, sebab dalam tempoh mereka praktikal, mereka juga spt guru2 lain wajib berkursus dan terlibat langsung dalam memikirkan peranan mereka menaikkan prestasi,sahsiah dan kecemerlangan sekolah. So masa ni la mereka guna benda2 yg korg ingat menteri pelajaran pun xblh jawab. Apa yg saya bgtahu tidak dibaca dari mana2 buku,surat kabar dsbg, tapi daripada rakan-rakan praktikal universiti lain sewaktu menghadapi praktikal lepas..Wssalam
...................................

komen nih mengarut!

Anonymous said...

budak2 UPSI mengamuk kat sini x guna jgak,,, belajar bersungguh-sungguh dan berdoa supaya anda terus dpt posting... jgn salahkan dpli,kpli,ipgm dan ipta lain.. anda siapa nak salahkan mereka? anda salahkan mereka mereka pun tiada apa yg selesai dan dpt puaskan ati anda..

Anonymous said...

BACA SEPERTI BERSAJAK


upsi..
dahulunye sitc atau mpsi..
karena naik standard jadi universiti..
bangganya studentnye tidak terperi..
tp..
apa dah jadi..
produk kurang berkualiti..
posting tidak tahu bila muncul nanti..
tp riak bangga menyelebungi diri..
kpli, dpli, student ipgm n ipta lain semuanya dimaki..
kononya mereka yang berkualiti..
kerajaan disalahkan apa dah jadi..
harap berubah supaya tidak berlaku lagi...

Anonymous said...

yg pasti budak ismp memang mengjengkelkan la... patut la... dah terang-terang disitu tulis berkaitan dengan kesalahan time intervw.. last nak menang jugak. Nak jugak cakap dpli nih apa la itu ler. Korang kene ingat dak2 dpli ni ijazah diaorang terbuka. boleh mintak mane-mane kerja termasuk cikgu. xda la plak kerajaan cakap ijazah lain xleh nak mintak cikgu? lagipon kerajaan ada garis panduan nak ambik cikgu nih bukan terus cam korang. pastu merapu xtentu hala salahkan sana sini. jaadi doktor lah apa ler. pelik la. cukup memalukan. tengok la mentaliti budak2 u lain. camner perjuangan mereka untuk kebajikan. nih takut xleh posting. hahahahaha. xpayah ada mpp la. buang masa jer. cam bodoh pon ada gak meyalak-yalak time nak mengundi. hahaha

Anonymous said...

hai akak2 abg2 dpli kpli yg ngok....
dlu korng yg terhegeh2 nk ambik degree pelik2..nk jd pegawai lah,doktor ler,peguam le,jurutera ler...last2 xdpt keje...sbb ape ek?sbb pointer rndah ker?sbb gagal interview ker?hahaha..
pastu sbuk nk jd ckgu plak...haha...

korng ckp korng dh interview masa mula2 nk dpt kpli/dpli ni...kmi pun kena interview ler dol....

nsib le korng anak emas KPM,maka korng diberilah biasiswa yg sbnrnya x layak pun korng dpt....

maka belagak lah korng sehingga tahap Profesor lagaknya...

nk tkut ape kan....kompem2 dpt posting.....ngajar mcm hampeh...
korng ingt bgus sgt ke degree korng tu..
3thun degree..1 thun dpli..sma je mcm kmi...tp belagak mcm sblum ni dh ada master/phd..haha...

dlu degree eletrik..pastu jd ckgu pengajian am...dlu degree perhutanan pastu jd ckgu PJ..dlu degree akaun pstu jd ckgu BM....haha...hancus plajar2...
-----------------------------------
ni jugak salah satu budak katak bawah tempurung.... xkisah la degree tuh korang xtgk ke yg kerja kerjaan yang lain. ptd nyer, dgn pegawai tadbir nyer cam2 dgree ada ler. maklumla aku nak jadi cikgu. dulu time stpm n matriks dah set nak ambik edu sebab mak ayah suruh dan kerja payah sekarang. masuk edu terus dapat kerja.... realiti sekarang.... hahahahahaha. satu lagi. korang nih umur setahun jagung. korang masuk jadi cikgu pun bukanyer korang akan ajar subjek yang korang belajar tuh jer. Cam dak sejarah ada juga menagjar geo, pj dan sebagainyer.... bodoh sebodohnyer... risau la dengan pembangunan intelik warga upsi.

Anonymous said...

X semua budak2 kelantan yang pandai.. ada je yang sy tgk 'x cukup sifat' leh lepas masuk u.. maksud x cukup sifat ni mcm x cukup pointer pas2 muet pn band 1.. motif leh masuk u?? n then saya pun pelik la bukannya susah nak ckp dialek melayu kebangsaan.. tp mmg budak2 negeri ni yang EGO n TERLAMPAU KENEGERIAAN sampai x leh tukar loghat bahasa 2.. but then again, bukannya nak labelkan negeri secara umumnya.. tp individu 2 sendiri yang perlu dipersalahkan.. INDIVIDU itu sendiri.. kelantan ke, kedah ke, terengganu ke.. KALAU HENDAK SERIBU DAYA, KALAU XNAK, JANGANLAH MENANGIS KALAU X DPT POSTING NANTI!!! **OPSSS.....

x-po said...

takut betul aku nk interview ni..4hb ni kne interview..arap2 aku dpt trus posting..dah tak larat dah aku duk menganggur sejak abis praktikal bulan 5 aritu huhu

Anonymous said...

jgn cakap besar la sebelum jadi cikgu sebenar...aku dah lalui..ada bdk u lain yg bagus dan ada bdk upsi yg bagus dan ada juga dpli n kpli yg bagus...yg xbagus tu cikgu yg pemalas n asyik fikir gaji n hal anak bini...paling aku bengang sembang je kencang bg kerja kecik pun xleh buat...selalunya geng2 yg blajar setahun ni la....jgn nak ungkit la dulu korang bos n dlu korang kerja gaji besar kalau nak handle bdk kecik pun korang xmampu.handle camping berterabur.ngajar dalam kelas budak bising pun buat xtau..(sebahagian shj ok xsemua)

Anonymous said...

padan gitu la...

GELAK KAW2 la... bodo nyer korang ni... cakap kat sini gebang kuat la woi..

ko cakap kat sini ckp die x bagus n ko ingt ko bagus pon xdak sapa dengar..

yang pelik tu ingat dia bagus sangat tu..

bodo betull..

mana2 tempat belajar pon yg dapat biasiswa mmg diutamakan..universiti HAvard pon sama jer.. hang kena terima la..dengki wat pa.. kalau semua nak dapat biasiswa alamat minyak 1 liter rm10 la woi..

kalau hang rasa kpli n dpli ni kena mansuh hang pegi la KPM ka..mesyuarat kabinet ka..baru tgk situ sapa bagus..KPM ada alasan sendiri la.. korang tau apa..jadi cikgu pun belum lagi..dah rasa bagus sgt..kat skolah mau kena sepak ngan cikgu lama sbb rase bagus sgt..

nasib n rezeki badan la woi...

bodo..

Anonymous said...

Kawan2 semua...aku dah melalui interview dan ujian insak pada mei 2010 yang lalu...tips untuk interview ialah keyakinan untuk bersuara...penemuduga mahu kita bersungguh dan yakin bila bercakap..kalau soalan itu tak mampu kita menjawab..kita kena cuba menjawab supaya penemuduga nampak kita mencuba...dan yang penting kena jujur..jangan sesekali menipu....kerana penemuduga boleh tau kita ni jujur atau tak..lagi satu jgn berlagak atau over confident..kerana itu bisa memakan diri sendiri..tatatertib sewaktu temuduga kena jaga...adab dan sopan akan membuat kita lebih dihargai..lagi satu kalau boleh kuarkan kebolehan pelbagai anda...contoh aku..aku kena menyanyi, berkawad..jgn malu dan segan kerana sebagai seorang guru itu semua akan kita lalui disekolah nanti...untuk ujian INSAK soalan 135 soalan jawab dalam masa 30 minit....ingat jangan tinggal 1 pun soalan sebab kalau tak jawab 1..potensi anda gagal adalah besar..baca soalan terus jawab..soalan agak keliru...kadang2 anda perlu hipokritkan diri..jgn terlalu jujur sebab akan memakan diri anda k....jgn gaduh2 insyallah kalau niat baik kita akan menjadi guru..walaupun aku menunggu hampir 1 tahun....ermmm INGAT UNTUK KALI INI MAKIN KETAT SEBAB HANYA GURU2 YANG BERKUALITI AKAN DITAWARKAN SEBAGAI GURU TETAP DI SEKOLAH...All the best.....

Anonymous said...

hai masing2 dah nak mengajar pon nak gadoh2 lagi... ape faedah betekak dalam blog ni?

pesanan kepada pelajar ISMP: JGN MELENTING JIKA DITEGUR, AMBIK SEBAGAI PANDUAN.

Sy x setuju ada yang kata KPLI/DPLI untuk siswazah menganggur... rasanya pelaja KPLI/DPLI semua dah bekerja dan memohon KPLI/DPLI. Sanggup tinggal gaji yang besar semata2 nak jadi cikgu.

ISMP-DPLI/KPLI sama je. dah kuar jadi cikgu. kalau perangai masing2 suka betekak, tabiat ni kalau dibawa sampai ke sekolah nnti kesian la pada anak didik.

KALAU RASA DAH HEBAT, TUNJUKKAN KEHEBATAN TU DI SEKOLAH NNTI, JADI CIKGU YANG TERBAIK, BARULAH ORANG HORMAT. BUKANNYA HEBAT MENULIS DI BLOG SAJA

syahir Mohamad said...

betul ke kpm pernah pelawa upsi jadi bawah kpm tapi....

Anonymous said...

Salam…
Sekadar menyatakan pandangan…dari mana asal negeri maupun dari mana individu dilahirkan sebagai guru, bukan subjek yang patut dipertanggungjawabkan terhadap apa yg terjadi..Sebaliknya diri individu masing2 yang memilih menjadi guru…Jika individu benar-benar ingin menjadi guru, sewajarnya individu berusaha melengkapkan diri dengan perkara/maklumat/pengetahuan seperti yg dinyatakn oleh SPP..bahkan individu yang memilih menjadi guru wajar mempunyai inisiatif memperbaiki dan meningkatkan diri…mungkin sewaktu dalam alam pengajian, individu sibuk beraktiviti sana sini…jadi tiada salah sekiranya…sebelum menghadapi temuduga…individu mengambil inisiatif sendiri untuk manjalankan persediaan (buku reference insak yg boleh didapati di kedai2 buku atau sekurang2nya brainstorm otak ttg topik2 bkaitan pendidikan)…mmg btol self confident adlah faktor penting dlm sesebuah tmuduga….self-confident+boleh jwb soalan=impresif..tp…self-confident+tin kosong=memalukan diri+institusi pengajian individu….Jadi apa yg inging ditekankan ialah….semuanya berbalik kpd diri individu...kalau betul nak jadi cikgu, berinisiatif lah utk menjadi yg terbaik….demi diri dan anak bangsa yg bakal dididik….jangan dibiar cacian anda kpd guru anda dahulu kembali kpd anda….

Anonymous said...

Cakap berdegar-degar tapi kat blog ini aje. Kecoh tahap kat sini jer.. apa dah jadi dengan MPP.. senyap jer. Mahasiswa Pendidik apakemende mcm ini. Transformasi amende..tak nampak MPP akan jadi transformer tapi relay timer ada la.. hahaha
Dari apa aku baca komen dari atas sampai kebawah ni.. aku dapati yang confirm akan posting ialah bdk2 KPLI & DPLI manakala bdk2 ISMP peluang 50/50.
Pada bdk2 ISMP ini mungkin mereka lupa, semasa diterima masuk ke UPSI, pihak U dah menyatakan tiada jaminan posting.. sepatutnya korang tak payah nak kecoh2. Kalau betul2 semangat nak jadi guru kenapa tak apply masuk IPGM jer dah tentu 100% jadi guru. Hutang pun takde. Korang yang ambik risiko ini so jangan salahkan mana-mana pihak.
Aku rasa bdk2 ISMP ini diambil hanya untuk mencukupkan kuota jer yang mana kuota tersebut terpaksa dikongsi bersama U lain yang ada ijazah pendidikan. Dari apa yang aku perasan ijazah pendidikan dari U lain akan mendapat keutamaan kerana U mereka ada dlm ranking U terbaik di Asia Tenggara. UPSI tak masuk ranking pun. (jangan marah la yer.. kalau tak percaya cuba tanya Petadbir U). Mungkin ada yang kata itu tak penting tapi sebenarnya memang penting. Bila U ada ranking memang nak dpt tempat sgt susah kerana mrk akan jaga rating. Kalau U takde ranking ini MUET level 2 pun boleh lepas. Bila U ambik student yg mcm ni tu sebab la gagal temuduga.. bak kata pensyarah aku "kekampungan sungguh" loghat daerah pekat sangat. Bahasa Inggeris apatah lagi..hancuss.
Maka bdk2 yang mcm ini hanya akan jadi pengisi ruang untuk menambahkan pendapatan Universiti, pada aku senang jer.. kalau kau bagus sure kau dpt posting, kalau tak bagus tu pepandai la bawak diri... tak perlu salahkan sesiapa.

Anonymous said...

Pada bdk2 ISMP ini mungkin mereka lupa, semasa diterima masuk ke UPSI, pihak U dah menyatakan tiada jaminan posting.. sepatutnya korang tak payah nak kecoh2. Kalau betul2 semangat nak jadi guru kenapa tak apply masuk IPGM jer dah tentu 100% jadi guru. Hutang pun takde. Korang yang ambik risiko ini so jangan salahkan mana-mana pihak.


aku menyokong sepenuhnya kenyataan saudara ini...

Anonymous said...

dah lah tuh mengata kat ismp. diaorang dah xda point dah tuh. harap lepas ni jangan nak salahkan sesiapa. baru tadi kwn aku dak ismp mintak tips daripada aku untuk masuk intervw. aku xkisah. aku bagitahu camner grooming nyer, cari menyusun sijil, bahasa badan dan sebagainya untuk tackle penintrvw, dia juga tanya pasal insak dan camner nak nampak berkeyakinan. please la. jangan la amalkan lagi budaya aku la hebat. tolong la terima kalau ada benarnya. inilah tradisi untuk meningkatkan ilmu dan mencapai kemajuan diri. kepada dak ismp, korang dah rugi sangat, kerana aset-aset yang berharga tempoh hari. iaitu dak dpli... yg dikatakan paling ramai dalam sejarah upsi. cuba bayangkan setiap nilai yang ada dalam setiap budak dpli. diorng dipilih oleh yg berkelayakan, punyai banyak pengalaman. korang sepatutnya menafaatkan mereka, contohnya mengajak diaorang untuk mengadakan forum, membentangkan kertas kerja dah sebangainya. diaorang aku percaya tidak berkira sangat pasal duit. korang mmg rugi. ada yg mempunyai bakat yg cukup hebat, dengan ijazah undang-undang nyer, ilmu politiknya,dengan tahap penguasaan bahasa inggeris yang tinggi, entah la. aku xberhak menentukan masa depan upsi. terpulang kepada barisan kepimpinan anda untuk memancu pembangunan intelik upsi.

hahaha said...

yg tak de rezeki jd cikgu tu p la carik keje lain...bisnes ker, join mlm ker, join skim cpt kaye ker...tak yah la tunding jari kt org lain...yg tak pass tu mmg tak layak jd cikgu...trima jela kenyataan ni boh...takde timbul la isu kelate2 ni...hahaa

Anonymous said...

Alhamdulillah Kawan2 aku dapat posting di PERAK berkuatkuasa 16 ogos 2010 ini...wat semua gudluck yer..ada rezeki tak ke mana...teruskan perjuangan..rindu giler kelas Dr Supayyah,Dr Mohd Nor,En Abu Bakar,Cik Syikin,YM Raja Azuan, Dr Ramlah,Dr Ikhsan, Dr Ani,Prof Fuad dll tq semua...Tq UPSI....

Anonymous said...

konapolah spp xbgtau ajo yg xlulus tu semua psl xlulus ujian insak... 6000 org temuduga ajo xlulusnya,possible possible... apo kono eh jang...

Anonymous said...

kepada para pelajar upsi: fikrikanlah
adakah anda aset atau liabilti universiti?
adakah anda masuk utk penuhi kuota atau kerana meritokrasi?
x yah nak berperang.
sekian

Anonymous said...

rezeki masing2..

Anonymous said...

kenapa nk salah kn org lain kpm la, spp, dpli/kpli la...kalau dh tau ade kelemahan kenapa x perbaiki...semua bole jd cikgu yg bagus x kire la ismp ke dpli/ kpli ke tapi yg beza nye attitude sndiri la...lagi satu rezeki dh ditentukan Allah...kite sbg manusia kenela berusaha jd yg terbaik...ade yg kate dpli/kpli x kn interview...same je la kn interview jgk...soklannye pun x lari dr pipp, fpk, kbsr, kbsm...mungkin ade sdikit kelebihan sbb lbh yakin bile mnyampaikan hujah / pndapat sbb faktor pengalaman berada di dlm industri sbb mostly semuanye dh bekerja dlm pelbagai bidang...

Anonymous said...

duk tunggu result posting... takut~~~ doa2 bagi semua kawan2 kita berjaya... amen...

Anonymous said...

hemmm rezki du tgn tuhan...... sabar ye.. smentara nk tggu posting tu, mntak la mgajar kt kt skolah2 swasta dl ker.... kolej2 swasta.. ramai kawan aku wt g2......

Anonymous said...

salam..kawe pun kelate jugok..tapi buleh kecek bahasa baku..no hal la..kawe pun minat jugok kos pendidike ni..kerjo hok mulia jadi guru..

Anonymous said...

jgn tuding jari tuk mnyalahkn mana2 pihak..x da yg jd ank ems, perak, intan, tiri dsbgnya..spatutnya kita kena selidik diri dulu..adakah kita dh brsedia tuk interview?adakah kamu bersikap sambil lewa sbb dh yakin akn dpt posting..bila kita mnjadi guru ni patutnya kita kena la tau prkara asas spt FPK, Model pmbelajaran,RPH,RPT, hal2 kurikulum, koko n isu2 semasa..jgn bagi alsan x ingat sbb ini bnda yg wajib kita tahu sbg guru..semasa intrview tnjukkan yg anda yakin, berani n tahu tuk mnjawab walaupun anda x begitu pasti or x brapa ingat..paling penting msti kena brcakap n jgn terlalu mudah kata 'TIDAK TAHU'..x kan la bila anda dh mngajar nnt, itu ini tdk tahu, suara pun x yakin..plajar mmg akn mngejek kita..percayalah!!x kan bila pljar tnya kita asyik jwb x tau, x ingat..malu la mcm ni...jgn menyalahkan org lain sekiranya diri sndri yg bersikap smbil lewa n langsung tidak bersedia dlm mnghadapi dunia pendidikan nnt!!!

Niat mesti BAEK!!!! said...

lau stakat leh jawab soalan temuduga tu xmestinya bagus dyeorg jdi guru kelak....mngkin hnya hafalan semata-mata...yg penting minat n niat yg mendalam dalam mendidik anak bangsa...engatlah setiap amal kita dicatat baik mahupun buruk..

Niat mesti BAEK!!!! said...

JDILAH INSAN YG BERGUNA UTK HARI ESK N SETERUSNYA,,,,

Anonymous said...

dh pljar dri klantan bijak,nk buat mcam mana,ckap x brasas lgsg,.,

Anonymous said...

kelantan byk sgt politik pndidikan nya. kawan aku sendiri kata depa exam boleh je tiru2... kalo betul budak2 kelantan pandai2, pasal bila masuk U result semua hampeh... aku dulu kt U belambak2 budak klntan dapat 4flat stpm, tp masuk sem result tiap2 sem bungkus! suh present pon tak nak, dok suruh orang lain dalam group. pandai ke tu??siap ada sorang tu best student stpm klntan kot, 5A, tp tiap2 sem temberang orang kata dapat 3.9, 3.8, last2 kantoi, result biasa2 je... podah... yg mcm gengster banyak la... berpuak2... tak macam budak2 negeri lain... cuba pikir satu la, berapa ramai budak2 yg anti dak klantan??? tp payah sgt nk jmpa yg anti negeri lain... bila tnya je mesti anti dak2 klantan.... sebb depa berpuak sgt, pahtu blagak pndai... budak2 yg 4 flat kononnya tu terutama lelaki, reseult manjang bawah 3 kat U. pndai ke?? bukn nk tipu bro, tp mg dak kelantan yg sdiri kata kwn2 dia mniru2 slmba je cikgu x kata pe.

Anonymous said...

KEPADA YANG DENGKI DENGAN KEBANJIRAN PELAJAR KELANTAN DI IPTA AMNYA DAN UPSI KHUSUSNYA,JELASLAH ANDA BUKAN SEORANG YANG TERPELAJAR. ALLAH BAGI REZEKI DAN TETAPKAN TAKDIR BAGI SETIAP KEJADIAN,SO,KENAPA NAK PERTIKAIKAN LAGI? KENAPA PELAJAR KELANTAN DIPERSALAHKAN SEDANGKAN PELAJAR2 DARI NEGERI LAIN YANG PEKAT LOGHAT NEGERI X DISEBUT? PK LA..REZEKI MASING2..JGN KITE BERBALAH SESAMA SENDIRI.. SAYA BERDIRI SEBAGAI SEORANG MAHASISWA,DAN HARAP ANDA JUGA BERDIRI SEBAGAI SEORANG MAHASISWA..JADILAH BAKAL GURU YANG BIJAK DAN BERFIKIRAN MATANG!!m

Anonymous said...

ada kwn sy kat upsi, x apply pn UPSI n x apply pn pendidikan, tp dapat gak, apecer kah itu?

Anonymous said...

sebenarnya, penubuhan KPLI atau DPLI adalah untuk mengurangkan atau membasmi kadar pengangguran oleh siswazah lepasan u kerana tak ader kerja atas faktor kos yang mereka sendiri ambik tidak ada tuntutan kerja... so, korang bertuah lah.. selain itu, faktor politik, sebagai menarik undi...aku bagi ko kerja, ko undi aku ok? kenapa perlu fokus sektor perguruan untuk mengurangkan pengganguran dikalangan lepasan U ? kerana ia mengancam dan mengugat peluang golongan yang lebih berhak pada awalnya.. sekian...

Anonymous said...

hahaha

Anonymous said...

punca lambakan pelajar dari kelantan ialah penemuduga orang kelantan. die akan bantu sehabis mungkin budak kelantan dan menidakkan peluang budak dari negeri lain.

Anonymous said...

dah lari topik dh entry ni.psl kelantan plak dh.kelakar la org melayu ni kn..hahaha...psl meniru la, politik la..sume tu propaganza je.STPM N SPM korang ingt sng ke nk meniru?satu lg kalo cite psl meniru ms exam, budak sume negeri pn ada cite msg2 psl pengalaman meniru.tp watpe nk dengki pn sbb dh tau brapa kuman sgt yg budak2 tu sempat tiru pn.SPM, STPM bkn mcm PMR..x kira la negeri mn pn, kalo dh pndai tu dpt juga masuk U..hrp jgn jd bengap sgt,tajuk lain bincang isu lain

Anonymous said...

x payah la nk salahkan sesiapa...smua yang berlaku mengikut jalan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t..siapa kita untuk menidakkan takdir Nya...kalau Allah s.w.t dh tetapkan rezeki kita sejak 40 ari dlm kandungan utk jadi cikgu..amik lah degree perhutanan ke elektrik ke..sejauh mana pn perjalanan kita..jika dh tertulis kita akn mnjd seorang cikgu maka ke itulah destinasi kita g terakhir..ada hikmah di sebalik smua yg berlaku..Allah S.w.t maha adil dan maha mengetahui..marah2 kat sini xde gunana..dah mcm nk salahkan takdir Allah s.w.t..bwk2 mengucap dan banykkan muhasabah diri..sekian..wallahua'lam..

pendidik2u said...

Dapatkan tips temuduga di sini..

Anonymous said...

sy dpt itview upsi. doakan saye dapat masok k..hahaha. tq:-)~~sarawak.

Anonymous said...

ITULAH PELAJAR UPSI DAN U LAIN..SYA PON BEKAS PELAJAR UKM..BILA SAYA MASUK IPG, JAUH LANGIT DENGAN BUMI CARA P&P DI IPG.PELAJAR HANYA ADA 15-25 ORANG SETIAP KELAS. SENANG UNTUK KAMI BELAJAR DAN DAPAT ILMU.BANYAK PASAL KEMAHIRAN KEGURUAN DITERAPKAN SECARA HANDS-ON. PENSYARAH PUN BANYAK PENGALAMAN W/PUN MEREKA BUKAN DR &FROF.PENGALAMAN MEREKA DI SEKOLAH BANYAK HARGANYA..KO-KURIKULUM DI AJAR DALAM KUMPULAN YANG KECIL,SO AMAT BERKESAN SEKALI.INI BERDASARKAN PENGALAMAN SAYA YANG JUJUR..WASSALAM.