July 27, 2010

Pendidikan: Guru dibenarkan berpolitik

Tanjong Malim, 27 Julai - Guru atau pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 bakal dibenarkan melibatkan diri dalam politik. Demikian dinyatakan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan pagi tadi.

Menurut Mohd Sidek , bermula 1 Ogos ini guru dibenarkan berpolitik dan langkah itu diambil berlandaskan kesedaran bahawa guru pada suatu masa dahulu memainkan peranan penting dalam memimpin masyarakat dan merangka politik negara yang hikmah.

Dalam pada itu, pindaan undang-undang berkaitan Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 telah pun diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin untuk diwartakan.

Namun , dibawah peraturan baru ini, mereka yang memegang 'title' pegawai pendidikan yang ingin melibatkan diri dalam politik perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu.

Dalam hal berkaitan, Mohd Amin Mat Sidik yang juga merupakan Exco Akademik MPPUPSI melihat tindakan kerajaan tersebut merupkan langkah positif bagi membuka ruang kepada guru untuk berkhidmat kepda negara dalam kerangka poliltik.

Katanya " kita juga melihat bahawa dalam sejarah Melayu , ramai tokoh-tokoh politik disegani bermula dengan seorang guru. Dalam sejarah Melayu, kita ada Ibrahim Yaacob, Tun Ghafar Baba, Dr. Burhanuddin al-Helmy dan ramai lagi."

"Mereka memulakan khidmat kepada masyarakat sebagai seorang guru kemudian berubah ke jalur politik. Oleh itu , kita melihat tindakan ini sesuatu yang baik dan alangkah baiknya jika ianya dilakukan dengan adil kepada semua pihak tanpa ada diskriminasi", ulasnya yang juga pelajar bahasa.

2 comments:

Anonymous said...

Mahukan tip2 lulus temuduga kerja kerajaan?????

Lawatilah laman web ini:

http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=aim91

Anonymous said...

bkn xblh guru bpolitik..tp keadaan dlu x same dgn keadaan skrg..sgt2 bbeza..dlu hnya majoriti guru je yg celik ilmu tp skrg kn bbeza..yg pntg lg, dlu mmg btl2 nk mpjuangkn agama, bgsa n ng tp skrg pk2 la sndiri..jgn smpi mtlmt mhalalkn cara..tggungjwb cikgu pn dh btambah berat siap nk ujud kn jwtn pmbntu guru lg..cm mne nk bg mse antara tggjwb hakiki n politik..jgn smpi yg dkejar x dpt, dkendong bciciran..fikir2 kn la yek cikgu2..:)