December 21, 2009

Wajar BTN syarat calon ?



Kursus BTN (Biro Tata Negara) menjadi syarat calon bertanding dalam pilihan raya kampus UPSI (PRK). Kursus tersebut berlangsung di Kem BTN Kuala Lipis selama 3 hari melibatkan lebih 50 calon bertanding dalam PRK akan datang. Namun begitu, timbul tanda tanya ramai wajarkah ianya dijadikan syarat calon ?

Dalam isu berkaitan , Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Nazri Aziz pernah melabelkan BTN versi lama sebagai ’bloody rasist’ dan perlu di mansuh. Jika ini benar, persoalan timbul adakah BTN calon baru-baru ini memainkan unsur sentimen untuk melahirkan MPP yang mendokong kepentingan sesetengah pihak yang berkepentingan sahaja. Sekiranya benar adakah kita bersetuju kursus ini dilaksanakan pada masa depan?

Dalam perkembangan berkaitan, mahasiswa yang terlibat dalam kursus baru-baru ini menyatakan tiada unsur sentimen yang dimainkan sebaliknya mendedahkan sejarah politik mahasiswa dari Pro-aspirasi (pro-kerajaan) dan Pro-Mahasiswa. Ini berikutan semasa program, isu BTN sedang hangat dimainkan oleh media, jadi pihak penganjur tidak mendedahkan imej sebenar BTN seperti di nyatakan media perdana .

PRK UPSI dijangka berlangsung Januari ini dan dijangka ramai pihak antara PRK tumpuan di kalangan IPTA seluruh Malaysia.

No comments: