December 25, 2009

Kursus Kepimpinan Mahasiswa kali ke-2 belum di buka, JHEPA cuba tutup maklumat


Tanjong Malim, 25 Disember – Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni UPSI dikatakan cuba menutup maklumat Kursus Kepimpinan Mahasiswa kali ke-2 yang dijangka akan berlangsung pada awal semester ini. Kursus kali ke-2 ini rentetan dari kursus BTN yang berlangsung hujung semester lalu yang menjadi syarat wajib calon.

Tindakan tidak memaklumkan kepada mahasiswa disifatkan beberapa pihak sebagai cubaan menutup makluman program supaya tidak diketahui oleh golongan tertentu sebagai syarat bertanding PRK akan datang.

Dalam pada itu, tindakan JHEPA mengelirukan mahasiswa dengan tidak menyatakan kursus ini sebagai syarat bertanding diragui mempunyai helah tertentu. Tahun lalu, JHEPA secara terbuka menyatakan kursus yang dianjur menjadi pra syarat kepada mereka yang berminat untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) yang dijangka berlangsung pada tengah Januari ini.

Sementara itu, tindakan ini juga disifatkan oleh beberapa pihak sebagai cubaan untuk menutup ruang demokrasi kampus sekaligus memberi ruang kepada golongan tertentu menguasai MPP seterusnya memberi kesan terhadap kurangnya kualiti kepimpinan mahasiswa.

Dalam perkembangan berkaitan, perkhidmatan barisan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) 2008/09 dilaporkan telah berakhir pada 8 November 2009 masih belum diumumkan pembubaran selepas setahun memegang jawatan dalam MPP seperti yang termaktub di dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Namun sehingga hari ini pihak HEP masih belum mengeluarkan sebarang pengumuman pembubaran kabinet MPP, menurut sumber yang memaklumkan perkara tersebut kepada UPSIkini.


PRK UPSI dijangka berlangsung tengah Januari ini dan dijangka ramai pihak antara PRK tumpuan di kalangan IPTA seluruh Malaysia.

No comments: