March 9, 2009

Kebimbangan PM terhadap PPSMI berasas – Pro Kebajikan

Tanjong Malim, 9 Mac – Kebimbangan Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi berkenaan isu PPSMI yang dilihat semakin memuncak mempunyai asas dan wajar menurut Pro Kebajikan yang mengulas tentang perkara tersebut.

Perdana Menteri yang mahu isu itu diputuskan segera dilihat sebagai respon positif kepada banyak pihak yang mahu PPSMI dimansuhkan.

Pro Kebajikan, dalam satu kenyataan mengulangi pendirian mereka bahawa PPSMI wajar dimansuhkan dan dasar yang mengikut perlembagaan harus dibuat di samping mengambil kira pandangan serta saranan ahli akademik.

Pro Kebajikan juga berpendapat pertimbangan tidak harus tertumpu kepada keputusan peperiksaan semata-mata kerana hakikat sebenar yang perlu diberi perhatian adalah proses pengajaran dan pembelajaran itu. Ini adalah kerana graf atau standard lulus dalam satu-satu peperiksaan boleh berubah.

Dalam pada itu, Pro Kebajikan menyarankan agar pihak yang benar-benar ingin mencari kepastian turun sendiri ke sekolah-sekolah terutamanya di luar bandar dan melihat proses P&P menggunakan PPSMI secara lebih dekat.

Mengulas tentang himpunan tempoh hari yang menunjukkan penyertaan di luar jangkaan oleh mahasiswa dan dikatakan didalangi ahli politik tertentu, Pro Kebajikan mengatakan pendapat itu kurang tepat kerana himpunan tersebut dianjurkan oleh NGO dan ada sebahagiannya merupakan NGO yang selama ini menyokong kuat kepimpinan kerajaan sekarang seperti GAPENA.

Media hari ini melaporkan PPSMI bakal dibincang dalam Mesyuarat Kabinet dalam masa terdekat sebelum keputusan mengenainya diumumkan.

No comments: