April 5, 2009

MPP MENANGGUNG BIAWAK HIDUP

Tanjong Malim, 5 April- Majlis Perwakilan Pelajar sesi 08/09 bakal menanggung risiko besar apabila melantik Izi Nasiruddin, mantan Yang Dipertua Kolej Ungku Omar sebagai salah seorang panel yang akan menemuduga pelajar yang memohon untuk menjadi sekretariat Minggu Suai Kenal ambilan Julai sesi 2009/10.

Tindakan ini ibarat menanggung biawak hidup apabila Izi masih belum memberi penjelasan secara telus berkenaan isu perbelanjaan program Hari Terbuka Kolej Ungku Omar (KUO) dilaporkan mengalami defisit sehingga menyebabkan kerugian terpaksa ditanggung pihak pentadbiran kolej. Selain itu, umum mengetahui kejelekan yang terang-terang dilakukan beliau apabila membelakangi JMK KUO yang lain dengan melantik SMU sebagai majlis tertinggi dalam jawatankuasa Program Hari Terbuka lalu.

Rata-rata JMK yang pernah berkerja bersama Izi berasa pelik mengapa MPP memberi ruang kuasa yang sangat besar kepada Izi dalam Pesta Konvokesyen sidang pertama Mac lalu dan kemudian melantik beliau sebagai orang besar dalam sekretariat minggu suai kenal akan datang.

"cukuplah apa yang telah berlaku di KUO. MPP perlu berhati-hati, Izi terlalu licik orangnya. Dia mempunyai kabel besar dengan pihak atasan..." kata seorang JMK KUO.

Menurut jurucakap MPP prokebajikan, beliau telah membawa isu ini kepada pihak atasan MPP. "Saya cuba membawa keresahan yang berlaku diperingkat akar umbi kepada pihak MT MPP terutama Hairie selaku YDP pada mesyuarat yang lalu. Namun beliau tidak menjawab persoalan saya dan menangguhkan mesyuarat dengan alasan hari dah larut malam..."

Salah seorang Exco MPP yang hanya mahu dikenali sebagai Yana pula menyatakan "Pada peringkat awal, saya begitu mengkagumi Hairie . Saya percaya rakan-rakan MPP yang lain juga demikian, amat mengharapkan Hairie akan mendapat kuasa penuh dan menjadi pemimpin tertinggi dalam MPP. Sebenarnya saya tidak ada pilihan lain untuk diangkat menjadi pemimpin, kecuali Hairie kerana Akmal tidak mempunyai pasukan yang kuat dalam MPP walaupun lebih 4,000 mahasiswa memilih beliau. Visi, semangat dan sifat kepimpinan yang ditunjukkan Hairie, amat sesuai dan serasi dengan saya dan juga rakan-rakan yang lain termasuk lawannya. Keadaan ini menyebabkan saya rasa harapan dan masa depan mahasiswa, tergenggam ditangannya".

"Namun harapan dan mimpi saya itu semakin hari semakin hancur dan lebur. Ianya dikoyak oleh evolusi yang berlaku ke atas diri Hairi, rakan-rakannya juga mengakui hal ini. Perubahan sikap, pandangan dan visi politiknya, menyebabkan kita seperti dikejutkan oleh sesuatu yang mengerikan jika beliau dilepaskan berkuasa dalam keadaan dirinya kini seperti dikuasai oleh orang lain. Ini perlu disemak dan diperbetulkan oleh exco yang lain".

No comments: