April 25, 2009

Penempatan Siswi di Blok Siswa KUO Perlu Dikaji Semula

Tanjung Malim, 28 April 2009 - Pihak upsikini menerima email dari salah seorang bekas JMK Kolej Ungku Omar berkenaan isu penempatan siswi diaras 1 blok A semester hadapan. Pentadbiran kolej mendakwa ia adalah berikutan sistem merit yang diamalkan dimana lebih banyak siswi yang aktif di kolej berbanding siswa.

Menurut maklumat yang diterima, semua JMK sesi lalu (tak termasuk Izi) tidak bersetuju dengan cadangan tersebut. JMK lepas telah berdepan dengan pengetua menyatakan pendirian mereka tetapi tidak diendahkan, "ibarat anjing menyalak bukit" itulah keadaanya.

Selain itu, rata-rata mahasiswa yang ditemubual tidak bersetuju dengan tindakan ini. "Kita sangat bimbang perkara tidak elok berlaku di kolej ini, terutamanya diwaktu cuti midsem dan hari raya, felo semua balik kampung". Pihak upsikini turut memaklumkan bahawa hampir semua felo tidak bersetuju dengan cadangan itu, namun mereka tidak mampu berbuat apa-apa.

Salah seorang exco MPP , ketika dihubungi berkata pihaknya akan menyiasat perkara ini sebelum sebarang bantahan dibuat. Ditanya adakah benar bahawa siswa tidak aktif di kuo menyebabkan ramai yg dibuang dan dilebihkan siswi, beliau menjawab

"Ini bukan soal aktif atau tidak. Kami akan membantah sekiranya mendapati penempatan ini boleh mengundang risiko yang lebih besar. Jika pihak kolej tetap ingin meneruskan, kita menganggap bahawa pihak kolej telah mengkaji semasak-masaknya, dan jika berlaku apa-apa, kita menuntut agar pentadbiran KUO bertanggungjawab sepenuhnya."

No comments: