January 19, 2011

MP ketuai pungutan suara, tuntut percepat PTPTN

Tanjong Malim, 19 Januari – MP (Mahasiswa Pendidik) hari ini telah menyatakan kesediaan mengetuai pungutan suara menutut percepat kemasukan PTPTN untuk mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Pungutan suara tersebut dilakukan sekitar Kampus Azlan Shah, kolej-kolej kediaman dan ruang legar utama bilik kuliah Proton City. Pungutan suara ini akan dibawa kepada Dato’ Naib Censelor pada 24 Januari ini.

Menurut Mohd Zahar, Koordinator MP merangkap Pengurusi Mahasiswa Menuntut Percepat PTPTN berkata “kita akan membawa isu ini untuk perhatian pihak Dato’ Naib Canselor. Merujuk kepada autoriti yang ada pada Dato’ saya yakin isu ini dapat ditangani dengan baik”.

Dalam pada itu, seluruh mahasiswa UPSI diharap memberikan sokongan dan kerjasama dengan menurunkan tandatangan di ‘referendum’ yang diedarkan supaya pungutan suara ini dapat dibawa kepada pihak Dato’ dan menyatakan bahawa majoriti mahasiswa menuntut agar ianya dipercepatkan , ujarnya lagi.

Jawatankuasa tersebut mensasarkan 50 peratus kutipan tandatangan daripada 8698 pemegang pinjaman PTPTN. Melihat kepada majoriti pelajar UPSI yang terlibat dengan pinjaman PTPTN usaha ini dijangka akan mendapat sokongan padu daripada mahasiswa.

No comments: