November 13, 2010

Daftar kursus, akademik beri penjelasan, tiada denda lewat daftar- Zahar

Tanjong Malim, 13 November - Bahagian Akademik Universiti Pendidikan Sultan Idris telah mengeluarkan satu penjelasan berhubung masalah pendaftaran kursus yang tidak dapat dilakukan oleh rata-rata pelajar melalui sistem online yang dikatakan telah mendapat pelbagai komen dan rungutan.

Menurut Mohd Zahar Mohamed Nor, Koordinator MPP Mahsiswa Pendidik yang juga merupakan Exco MPP mengatakan pihak akademik telah memaklumkan bahawa masalah yang timbul adalah berpunca daripada server dan proses yang mengalami gangguan yang menyebabkan 'server down'.

Bagi menjelaskan hal berkenaan, beliau menyifatkan bahawa pihak akademik sewajarnya mempertimbangkan beberapa perkara berhubung masalah berkenaan seperti pembatalan denda atas kelewatan pendaftaran disebabkan masalah ini dan mereka sepatutnya membuat penambahbaikan jika ingin meneruskan penggunaan sistem tersebut.

Dalam pada itu, semalam Bahagian Akademik dengan segera telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa pihaknya dan ICT telah berbincang untuk mendapatkan server yang lebih baik bagi mengatasi masalah ini dan tiada denda yang akan dikenakan kepada para pelajar yang lewat mendaftar dan kesalahan pelajar yang perlu didenda akan dikenal pasti menerusi sistem.

Dalam hal berkaitan, tempoh pendaftaran kursus juga dilanjutkan bermula 4 Disember – 23 Disember bagi semua pelajar semester 1 hingga 8 yang masih belum mendaftar kursus. Tindakan tersebut dikatakan diambil setelah mendapat pelabagai komen dan desakan tak langsung mahasiswa menerusi pelbagai ruang termasuk di Upsikini

4 comments:

Anonymous said...

macam mana dengan kami pelajar sem 1 yg tidak ada minor.kebanyakan subjek kami telah habis.kami tidak cukup jam kredit

Anonymous said...

kena pego fakulti..minta dorg buka lagi kumpulan untuk subjek yg dh abeh...

Anonymous said...

lawak2..macam la zahar sorg jak yg wat kerja..bukan main namanya dijulang..rasional???????...

Anonymous said...

mintak bukak sbjek pengurusan pembelajaran kps3014..bukak 100 group..
10-12pm(rabu) dan 10-12pm(khamis)..sekian!!!!!