August 2, 2010

Setuju Dato’ Saifuddin benarkan pensyarah, mahasiswa berpolitik

Oleh: Mohd Zahar Mohamed Nor

Bagi kita mahasiswa Malaysia , politik sering kali menjadi sinonim dengan dogma kotor, jijik dan sebagainya. Tetapi sebenarnya yang menjijikkan politik adalah manusia yang berpolitik itu.

Korupsi, kroni-kapitalis, racial, poitik ampu , politik undi dan sebagainya adalah manifestasi yang lahir akibat daripada orang berilmu (termasuk mahasiswa dan pensyarah) tidak endah politik maka politik diisi oleh mereka yang tidak berilmu.

Kerana manusia yang berpolitik itu tidak mendasarkan politiknya kepada ilmu, hikmah dan amalan demokrasi yang tulus maka pelbagai masalah termasuk sosial masyrakat tidak dapat ditangani dengan serius.

Mahasiswa dan AUKU adalah sinonim dengan paradigma ‘jangan terlibat politik nanti kena AUKU’. Doktrin ini cukup mencengkam pemikiran mahasiswa kini dari berasa bahawa politik itu sebahgain dari fitrah kehidupan manusia yang tidak dapat ditolak.

Kalau dulu menurut Junaidi Abu Bakar (1993) dalam bukunya Mahasiswa Politik dan Undang-undang menyatakan bahawa setelah AUKU dikuatkuasakan ,penglibatan mahasiswa dalam politik mulai dikongkong, para pelajar hanya dibenarkan menyertai aktiviti diluar kampus dengan syarat mendapat kelulusan bertulis dari naib canselor dahulu. Tidak dibenar terlibat demonstrasi dan sebagainya.

Kini, adakah kita melihat bahawa AUKU berubah, mampu mengubah dan menyedarkan mahasiswa tentang politik walau pun telah dipinda ‘sedikit’ pada tahun 2008 ? Atau masih sama seperi yang disebut oleh Junaidi Abu Bakar 17 tahun dulu? Saya melihat ianya masih sama.

Oleh itu, saya bersetuju dengan pandangan Dato’ Saifuddin Abdullah (gambar), Tim. Menteri Pengajian Tinggi berhubung cadangan benarkan mahasiswa dalam politik. Bersetuju juga dengan cadangan Pemuda UMNO supaya pensyarah dan mahasiswa di benarkan berpolitik.

Sebab apa? Sebab mereka akan memainkan peranan bagi menjernihkan suasana dengan politik ilmu dan hikmah dari sebarang keburukan, kerosakan yang tidak diingini termasuk menjadi ‘pressure group dan agen ‘check and balance’ kepada kerajaan (baik UMNO mahupun Pakatan Rakyat) dalam menetapkan sesuatu dasar penting Negara. Mereka adalah ‘civil society’ yang tiada kepentingan peribadi dalam menyatakan pandangan.

Mahasiwa golongan yang perlu dididik dalam lapangan dan kancah politik supaya mereka lebih matang dalam masa sama tidak melupakan ‘core business’ mereka iaitu bergelumang dengan duina keilmuan akademik. Pensyarah pula golongan yang terdidik, professional , akademician , pengkaji dan boleh memahami suasana sebenar politik, maka wajar mereka dibenarkan terlibat seperti juga para guru DG 41 dan DG 48 yang dibenar berpolitik baru-baru ini.

*Penulis merupakan Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah MPPUPSI. Tulisan beliau dilayari menerusi http://mohdzahar.blogspot.com/

No comments: