November 15, 2008

Pengirim ruangan bicara ringkas adalah individu yang sama











Beberapa pengirim yang sama dalam ruangan bicara ringkas dikenalpasti oleh Upsikini. Ini berdasarkan alamat IP atau ‘IP address’ yang diperolehi menunjukkan kebanyakan pengirim yang menghantar mesej dalam ruangan tersebut datang daripada ‘IP address’ yang sama. Tindakan mengenal pasti IP address semua pengirim dibuat setelah Upsikini menerima banyak rungutan daripada pembaca melalui emel yang dikirimkan kepada Upsikini meminta agar kotak ruangan mesej ringkas itu ditutup. Antara ‘IP address (IP) yang menggunakan lebih daripada satu nickname dalam mesej yang dikirimnya adalah 61.6.56.2 dan 61.6.56.23.
Ketua Editor Upsikini, Mr Teller yang mengulas tentang perkara ini mengatakan bahawa Upsikini akan sentiasa memantau masalah ini dan ruangan itu tetap dibuka buat masa ini bagi membolehkan pembaca memberi idea dan pandangan. Beliau turut mengingatkan agar pengirim mesej menjaga adab berbahasa dan mengkritik kerana Upsikini tidak akan teragak-agak untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang pengirim yang terlibat untuk didedahkan. Ketika ditanya tentang berita yang dilaporkan Upsikini dikatakan berunsur fitnah, beliau berkata, sekiranya ada berita yang berunsur fitnah sila tampil dan beri maklumat yang menafikan berita yang disiarkan kerana segala berita yang disiarkan Upsikini mempunyai bukti dan kita bersedia mengubah atau membetulkan mana-mana maklumat yang salah sekiranya ada yang memberi bukti bagi menyangkal berita asal yang dilaporkan Upsikini. Dakwaan yang mengatakan berita-berita yang disiarkan berat sebelah, beliau berkata setakat ini Upsikini hanya menerima maklumat melalui kiriman e-mel daripada pihak yang kebetulan daripada Pro Kebajikan sahaja dan Upsikini sedia untuk melaporkan perkembangan dari mana-mana pihak sekiranya maklumat itu disampaikan kepada Upsikini.
Upsikini menjadi sebuah blog informasi sejak 10 Oktober lalu dan menjadi rujukan beberapa akhbar dalam mendapatkan maklumat tentang PRK UPSI.

No comments: