November 23, 2011

Siri Dua: Kenapa Penulis Memilih Medium Ini Sebagai Tempat Menyampaikan Kebenaran?

Pada siri yang pertama penulis telah mengulas berkaitan sedikit sebanyak sejarah pelantikan TNC HEPA yang kedua, walau bagaimanapun penulis tidak akan menyebut nama TNC tersebut, kerana apa yang lebih penting adalah melihat apa yang telah dilakukan semasa era tersebut sebagai sejarah untuk kita pelajari bersama. Biarlah apa yang dilakukan selama lebih kurang dua tahun kekal sebagai sejarah hitam yang ditinggalkan di UPSI untuk dijadikan pelajaran berguna kepada warga UPSI yang ingin belajar. Apatah lagi penulis dimaklumkan bahawa individu tersebut sedang membina kesedaran diakhir hayatnya. Mudah-mudahan beliau dipertemukan dengan kebenaran untuk mencari jalan pulang bagi bertemu penciptanya.

Mungkin ramai dalam kalangan pembaca tertanya-tanya kenapa penulis memilih saluran ini untuk mendedahkan apa yang berlaku di UPSI pada masa kini. Ada beberapa sebab yang boleh diberikan oleh penulis. Antara sebab yang besarnya ialah saluran yang betul tidak memberi apa-apa kesan terhadap individu tertentu di UPSI khususnya TNC HEPA yang sedang bermaharajalela. Antara saluran yang betul telah diambil tetapi gagal ialah seperti berikut:

1. Jawatankuasa pemilih jawatan TNC HEPA yang dilantik oleh universiti seramai tujuh orang yang diketua oleh Pengurusi Lembaga Pengarah Universiti telah TIDAK MEMPERAKUKAN lantikan TNC HEPA yang ada sekarang. Daripada tujuh orang panel yang dilantik tidak ada seorang pun yang memperakukan TNC HEPA sekarang ini untuk mengisi jawatan tersebut. Manakala hanya seorang daripada panel tersebut memperakukanya untuk pilihan kedua. Dan panel itu adalah wakil daripada KPT yang dikenal pasti sebagai kroni kuat TNC HEPA sekarang. Kalau kroninya sendiri tidak sanggup meletakkannya sebagai pilihan pertama, ternyata TNC HEPA sekarang benar-benar tidak layak untuk jawatan tersebut. Oleh itu TNC HEPA yang ada hari ini datang daripada kabel politik bukan dari kelayakan. Sebab itulah dia dengan bongkaknya berkata siapa berani dengan saya. KALAU ORANG UPSI TAK MAHU TERIMA PUN, SAYA MASIH ADA DI SINI. PENULIS AKAN MENGULAS LEBIH LANJUT KENAPA TNC HEPA SEKARANG TIDAK LAYAK UNTUK JAWATAN TERSEBUT PADA SIRI AKAN DATANG.

2. Satu surat rasmi telah dikemukakan oleh Persatuan Kakitangan Akademik UPSI (PEKA) bagi membantah kehadiran TNC HEPA sekarang ke UPSI. Antara alasan yang dikemukakan ialah calon tersebut tidak layak dari segi akademik iaitu tidak memiliki sekurang-kurangnya kelayakan Prof Madya, yang kedua kedudukan perjawatan TNC HEPA sekarang yang melangkau daripada gred 52 terus ke JUSA B dan yang lebih membimbangkan adalah faktor yang ketiga iaitu tidak mempunyai misi yang jelas dalam aspek pembangunan pelajar. Walaupun surat itu dikemukakan oleh PEKA, tetapi disebalik surat itu adalah mantan Naib Canselor yang lepas yang begitu ragu dengan kelayakan calon tersebut. Padahnya, kontrak Naib Canselor telah ditamatkan, penamatan kontraknya mungkin ada sebab-sebab yang lain, tetapi tidak dinafikan salah satu sebabnya ialah tidak menyokong TNC HEPA sekarang.

3. Satu laporan salah laku TNC HEPA telah dikemukan oleh Pengerusi Persatuan Pekerja Am UPSI. Laporan tersebut hasil daripada maklumat yang diberikan oleh pemandu yang telah berkhidmat dengan TNC HEPA dan tidak sanggup bersekongkong dengannya. Termasuk dalam laporan tersebut juga ialah salah laku TNC HEPA yang menggunakan Gelaran Pemangku Naib Canselor di dalam beberapa majlis rasmi universiti, sedangkan gelaran tersebut tidak layak untuknya dan salah dari segi peraturan pentadbiran. Walaupun pendaftar pada awal-awalnya berapi-rapi dengan laporan tersebut, tapi tiada apa-apa tindakan yang diambil. Padahnya, pengerusi persatuan yang membuat laporan telah ditamatkan kontrak jawatan sebagai felo di bawah kekuasaan TNC HEPA.

4. Apa yang lebih menyedihkan apabila pendaftar melepas tangan dengan mengarahkan ketua Unit Dalam untuk menyiasat segala salah laku TNC HEPA. Jawapan Ketua Audit Dalam kepada pendaftar ialah “TNC HEPA terlalu kebal untuk diambil tindakan”.

5. Dalam ucapan pertama Naib Canselor kepada kakitangan yang menyambut kehadirannya daripada Putrajaya antaranya ada meyebut “saya terhutang budi dengan TNC HEPA”

6. Telah dimaklumi secara jelas dalam kalangan pengurusan tertinggi universiti, mereka kerap kali melahirkan KERISAUAN bahawa TNC HEPA membawa bersamanya ILMU HITAM yang diimport daripada INDONESIA. Penulis cadangkan para pembaca boleh mendapatkan maklumat terperinci daripada pemandu yang pernah membawanya dan pegawai khas Naib Canselor. Mudah-mudahan Allah lindungi warga UPSI daripada bencana syirik pengamal ilmu hitam.

Berdasarkan kepada senario yang berlaku ini di UPSI, penulis merasakan ini medium yang ada untuk membongkar segala salah laku di UPSI khususnya yang melibatkan TNC HEPA dan juak-juaknya untuk memberi kesedaran kepada semua warga universiti untuk bangkit mempertahankan kebenaran, jangan jadikan kepentingan peribadi melebihi daripada kepentingan menunaikan tanggungjawab kepada pelajar dan kakitangan UPSI. Kalau semua kakitangan yang menerajui kepimpinan UPSI tidak sanggup menegakkan kebenaran. Maka siapa lagi yang perlu memikulnya? Jawapannya adalah pelajar dan kakitangan UPSI yang tidak berjawatan besar tetapi “berjiwa besar” untuk menegakkan kebenaran kerana Allah. Kita tiada pilihan untuk bertanggungjawab bagi memastikan kelangsungan Islam, kebajikan kakitangan dan pembangunan pelajar sentiasa mendahului kepentingan peribadi individu tertentu.

Nantikan siri yang ketiga akan mengulas isu “pembersihan” di UPSI..

6 comments:

Anonymous said...

Junaidi naik atas lantikan politik.

Orang macam ni tak layak memimpin univeristi. ada kepentingan politik ja tu.

Orang macam ni merosakkan masa depan pelajar dan visi universiti sebagai gedung ilmu dan pendidikan.

Orang macam ni macam disebut Prof Syed Hussein al-Attas sebagai golongan ahli akademik 'bebal'.

Orang macam ni disebut Prof Dr. Syed Naquib al-Attas sebagai golongan ahli akademik yang keliru dengan ilmu lantas merosakkan masyarakat dengan kekeliruannya.

Tolonglah warga UPSI. Nyatakan wacana kebenaran kepada penguasa mustakbirin ni.

"golongan terpelajar berperanan untuk menyatakan wacana kebenaran kepada yang berkuasa"-Edward Said.

Anonymous said...

10 tragedi kepada universiti sejak kehadiran Junaidi:

1. Posting dibekukan sehingga tempoh yang tak diketahui.

2. PTPTN dan Biasiswa pelajar lewat masuk.

3. Penyebaran budaya hedonisme-joget lambak, karaoke dll.

4. MDTM menyaman bas kitaran di Perhentian bas Pintu Timur dan tak benar bas ambil pelajar disana.

5. Banyak jawatan yang sepatutnya layak disandang oleh pegawai-staff yang layak, diganti dengan yang tak layak.

6. Naib Canselor universiti seolah-olah tidak ada apa-apa kuasa kerana di 'control' dan terhutang budi.

7. Program agama cuba dikecilkan pengaruhnya termasuk cuba dihalang.

8. Semua pengetua kolej yang layak diganti dengan mereka yang 'sekepala' dengannya.


9. Kemungkinan Pilihanraya Kampus paling kotor berlaku di UPSI.

10. Staff universiti tertekan dengan cara kerjanya dan menyebabkan berlaku protes senyap.

Anonymous said...

Saya terpanggil untuk menjawab medium yang disediakan. Tuan penulis seharusnya mendapatkan maklumat tepat, kerana maklumat yang di letakan di dalam blog ini tidak tepat dan benar sama sekali tentang isu yang tuan katakan dalam laporan tuan berhubung dengan persatuan pegawai am upsi. Diharap tuan penulis mendapatkan maklumat sebenar dengan bertemu sendiri dengan pengerusi persatuan dan bukan membuat andaian sahaja dengan isu-isu TNC ini.

Anonymous said...

zahar kan kawan baik TNC. penulis ni mesti zahar @ Mursyidul Am Mahasiswa Pendidik

Anonymous said...

UPSI - Universiti Pendidikan Sekular Internasional dgn kehadiran DDJ. Prof Zack hanya penguasa boneka dibawah telunjuk DDJ. Aktiviti-aktiviti keISLAMan dikekang habis-habisan. Simpati pd Prof Zack yg hanya menjadi VC boneka, ada wajarnya Prof Zack melepaskan jawatan VC, tiada gunanya menjadi VC tanpa kuasa. tiada tindakkan yg mampu dibuat beliau kerana DDJ terlalu kebal. Tatkala DDJ melompat kegembiraan di Gelora Bung Karno, Jakarta.. Prof Zack terpaksa berdepan hujan lebat merasmikan penutup aktiviti Pusat Islam. Ada wajarnya Prof Zack yang menjadi TNC HEP dan melepaskan jawatan VC pada DDJ... Sedih melihat VC diperlakukan oleh org bawahannya spt ini.

Anonymous said...

Junaidi dgn pegawai-pegawai HEPnya mana boleh dengar bacaan surah Al-Quran atau berada di Masjid lama-lama... panas ooooiii.. Kalau berjoget lambak atau berkaraoke sampai ke subuh pun tak mengapa. Apa nak jadi dengan UPSI?... apa nak jadi dengan HEP? Patutlah asyik ditimpa bala saja.