November 18, 2011

Pengetua KUO dakwa dapat arahan Junaidi

Tanjong Malim, 18 Nov - Pengetua Kolej Ungku Omar (KUO), Dr. Bazrul b. Rahman mendakwa tindakannya menghalang pelajar semester satu dan RPA daripada menghadiri Kursus Pengukuhan Diri Melalui Penghayatan Ibadah Solat anjuran Pusat Islam Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) merupakan arahan Datuk Paduka Dr Junaidi, TNCHEP&A.


Tindakan mengeluarkan memo kepada pelajar semester satu yang memaklumkan Kursus Solat pada 20 November tidak wajib dan pihak kolej tidak melantik sebarang ajk daripada kolej untuk Kursus Solat tersebut merupakan cubaan beliau untuk menggagalkan penyertaan 2000 peserta ke program tersebut.

Koordinator Mahasiswa Pendidik (MP), Mohd Zahar Mohamed Nor ketika dihubungi mengesahkan arahan tersebut adalah daripada Datuk Junaidi.

"Saya telah menghubungi Dr. Bazrul untuk memohon kepada beliau supaya menarik balik memo tersebut kerana ia bertentangan dengan arahan TNC HEP&A sebelum ini, sebaliknya beliau memberitahu arahan baru itu adalah daripada Junaidi," katanya.

Beliau melahirkan rasa kecewa kerana program kerohanian untuk pembangunan rohani mahasiswa pun dipolitikkan juga.

"Kami tidak akan membiarkan perkara ini berterusan lagi kerana sudah lama bersabar dengan karenah mereka", ujarnya.

Dalam hal berkaitan, arahan menyatakakan pelajar semester satu tidak wajib menyertai Kursus Solat itu juga melanggar keputusan bersama Majlis Pengetua dan Pusat Islam sebagaimana diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Induk RPA yang bersetuju untuk melaksanakan Bengkel TOT (Training of Trainer).

No comments: