May 19, 2010

MPP 09/10 berlepas ke Kemboja

Tanjong Malim, 19 Mei - Ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sidang 2009/10 dilaporkan akan berlepas ke Kemboja pada 7 Jun ini dalam satu siri program yang dianjurkan oleh mereka bersama universiti. Program yang dinamakan Khidmat Masyarakat Antarabangsa Kemboja itu merupakan program kali ke-3 yang diadakan ditempat yang sama.

Menurut Noranoor Arifin, Exco Perhubungan Awam dan Antarabangsa MPPUPSI, tujuan program tersebut diadakan bagi memberi pendedahan kepada kepimpinan mahasiswa tentang isu global dan berkongsi kefahaman tentang perbezaaan budaya antara etnik Kemboja disamping memberi khidmat kepada masyarakat disana.

Dalam pada itu, menurut Ketua Penerangan Pro-Kebajikan , pemimpin mahasiswa kini tidak perlu untuk terikut-ikut dengan rentak sama MPPUPSI yang tidak membawa satu idea baru yang boleh memberi kesan kepada seluruh mahasiswa bukan hanya kepada segelintir pihak sahaja.

Dalam hal berkaitan, Koordinator MPP Pro-Kebajikan, Zahar menyifatkan bahawa program terbabit adalah susulan daripada bantuan yang diberikan oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris bagi membina sekolah disana. Beliau menyifatkan program terbabit cukup baik namun katanya selaku pemimpin mahasiswa seharusnya mereka perlu memikirkan manfaat program terbabit kepada seluruh mahasiswa.

“Kita sebagai mahasiswa sering terikut-ikut dengan rentak yang dikatakan ala melancong MPP lepas apabila ke luar negara, tetapi jarang sekali menyebarkan hasil dari lawatan dan khidmat disana kepada seluruh mahasiswa ”, ulasnya.

Program ke Kemboja tersebut dikatakan akan berlangsung selama seminggu yang membabitkan seluruh barisan MPPUPSI dan pegawai-pegawai pengiring universiti.

1 comment:

Anonymous said...

nak g gak kemboja.......