March 1, 2012

Siri Kesebelas : Layakkah DD… Menerajui Kepimpinan HEPA?

Sebagaimana analisis yang telah dibuat oleh penulis pada siri-siri yang lepas, ternyata kehadiran DD… ke UPSI tidak pernah diperakukan oleh panel pemilih untuk jawatan tersebut, dalam masa yang sama turut mendapat bantahan dalam kalangan kakitangan akademik melalui surat bantahan yang dikemukakan oleh Persatuan Kakitangan Akademik UPSI (PEKA). Tindakan yang sama turut diambil oleh bekas Naib Canselor UPSI pada ketika itu. Namun apakan daya kabel politik yang di pakai oleh DD… lebih kuat daripada bantahan warga UPSI. Sebab itu DD… boleh berbangga dengan kata-kata bongkaknya “walau pun orang UPSI tidak tahu no ic saya, saya boleh datang ke UPSI”. Maksudnya walaupun orang UPSI tidak mahu menerimanya dia tetap akan datang juga.

Kehadiran DD… ke UPSI jauh berbeza dengan kehadiran TNC HEPA yang kedua pada era 2005 -2007. Tidak banyak konterversi yang timbul pada ketika itu, kerana individu tersebut ada kelayakan yang diperlukan untuk mengisi jawatan tersebut. Walaupun kehadirannya banyak dipengaruhi unsur-unsur politik, tetapi tidak dapat dinafikan dia mempunyai kelayakan dari segi akademik, pengalaman dan perjawatan.

Keadaan berbeza yang menyambut kehadiran DD… ke UPSI. Sebenarnya bantahan yang dikemukan oleh warga UPSI ada asasnya. Pertama dari segi akademiknya DD… Tidak memiliki kelayakan sekurang-kurang Prof. Madya untuk mengisi jawatan tersebut. Kedua, dari segi kedudukan pangkat yang melangkau daripada gred 52 terus ke JUSA B, apa yang lebih menggerunkan ialah yang ketiganya DD… tidak ada matlamat dan misi yang jelas dalam aspek pembangunan pelajar.

Sebagaimana yang digeruni oleh warga UPSI semasa lantikan DD… ke UPSI, maka itulah yang sedang berlaku di UPSI hari ini. Penulis tidak akan mengulas dari segi kelayakan akademik dan perjawatan kerana itu adalah fakta jelas yang tidak memerlukan ulasan lagi. Setakat artikel ini ditulis, ternyata DD… tidak mempunyai apa-apa matlamat dan misi kecuali untuk kepentingan politik peribadinya semata-mata. Kerap kali dibangkitkan oleh DD… adalah tiga perkara iaitu karaoke, kayu golf dan blackberry. Selebihnya adalah bagaimana untuk memastikan calon tajaannya akan memenangi Pemilihan MPP yang akan datang bagi menjamin survival politiknya. Isu ini akan di ulas secara lanjut dalam siri yang akan datang di bawah tajuk Pendekakan DD… bagi memastikan calon MPP tajaannya mendapat kemenangan.

Apa yang lebih malang ialah kedatangannya banyak membawa masalah kepada universiti. Dengan kisah Adam Adli yang belum ada penghujungnya, kisah kesombongan DD… yang kerap kali melanggar peraturan kewangan universiti, kisah DD… yang kerap kali melanggar kelulusan MPE universiti dalam menganjurkan aktiviti “perabis duit universiti”. Tunggulah ulasan lanjut penulis berkenaan beberapa “aktiviti perabis duit” universiti yang tidak diluluskan oleh Mesyuarat Pengurusan universiti tetapi masih dilaksanakan oleh DD… dengan juaknya-juaknya untuk perabis duit UPSI.

No comments: