March 16, 2012

Siri 14: Apabila Dato Dandut… Melepaskan Kemarahan Kepada Juak Pengetuanya.

Maka gemparlah seluruh HEPA dengan berita DD.. mengamuk sakan terhadap pengetuanya dalam Mesyuarat Pengurusan HEPA, lantaran juak-juaknya itu gagal dalam melaksanakan agenda tipudaya DD…. Antara agenda yang gagal dilakukan oleh juak pengetuanya dibangkitkan dalam mesyuarat tersebut adalah seperti berikut:

1. Gagal menyedikan bakal-bakan calon yang mencukupi untuk diketengahkan dalam pemilihan MPP yang semakin hampir.

2. Bakal-bakal calon yang dicalonkan oleh juak pengetua tidak berkualiti. Semuanya hampeh… Cuma penulis tak pasti apakah kayu ukur yang diterima pakai oleh DD… untuk menilai kualiti calon. Adakah DD… akan gunakan kayu ukur “pandai menyanyi dan menari” bagi menentukan kualiti calonnya sebagaimana kayu ukur yang digunkan oleh DD… kepada kakitangannya untuk layak berada di HEPA.

3. Bakal-bakal calon MPP lain yang akan melawan calonnya nanti jauh lebih berkualiti daripada bakal calon tajaannya.

4. Gerak kerja tipu daya pengetua dapat dihidu oleh orang luar dan tidak mendapat sokongan pelajar. Dalam masa yang sama tiada gerak kerja yang tersusun untuk memastikan kemenangan kegagalan calon tajaan DD…

5. Kemarahan yang paling besar DD… kepada pengetuanya ialah kegagalan juaknya itu menghentikan aktiviti surau di kolej kediaman.

Penulis tahu, ada antara pengetua yang terbakar hatinya apabila DD… menyebut “kalau kita gagal memenangi pemilihan MPP maka pengetualah yang patut dipersalahkan”. Kerana kerapkali juak pengetuanya merungut dengan cara kerja DD… yang disifatkan sebagai tidak sistematik. Dengan erti kata lain tidak tahu bekerja.

Penulis mengucapkan syabas kepada semua mahasiswa UPSI yang tidak sanggup bersekongkong dengan DD… untuk mencapai matlamat politiknya. Juga tahniah kepada seorang dua pengetua yang tidak membiarkan “telurnya” dalam gengaman DD… jadilah orang yang berjiwa besar seperti semua pemandu yang tidak sanggup bersekongkong dengan kejahatan DD… sehinggakan pemandu terpaksa digilirkan untuk membawa DD…

Tidak pula penulis mendengar amukkan DD… apabila UPSIKINI mendedahkan beberapa penyelewengan yang dilakukan oleh beberapa orang kakitangannya. Tidak pula DD… mengamuk tentang kewujudan akaun rahsia di KHAR. Penulis tak kata semua kakitangan di HEPA itu bersalah, penulis juga tidak pernah menyebut siapa orang yang buat kerja tu, tapi ada orang mengamuk macam orang hilang akal. Aik… kenapa melatah kalau kita tak buat kerja tu?... cerita sebenarnya ramai yang tahu, cuma pengalamannya dalam melakukan kerja-kerja tu membuatkan dia tidak meninggalkan sebarang bukti. Penulis nak ingatkan pepatah orang tua-tua “seandai-pandai tupai melompak akhirnya ke tanah jua”. Penulis nak tambah “seluas-luas dia melompat, jangan lupa api neraka lagi luas.”

Satu perkara lagi penulis nak ingatkan DD… minta tengok seorang kakitangannya yang begitu kerap ke luar negara. Penulis bukan apa, kasihan pada pegawai lain di Unit Pembangunan Pelajar tu, N41 tak payah kiralah, N48 pun tak merasa ke luar negara, Takkan semua pegawai di UPP tak pandai nak uruskan pelajar ke luar negara sehinggakan program MPP pun di uruskan oleh pegawai tu?.. Cuba pembaca teka apakah kehebatan sebenar pegawai tu… saya yakin tekaan pembaca adalah lebih tepat.

No comments: