August 18, 2011

Peniaga tak hormat Ramadan, mahasiswa Upsi buat laporan polis

Tanjong Malim, 18 Ogos- Tiga mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris hari ini telah tampil membuat satu laporan polis terhadap peniaga gerai makanan yang didakwa menjual makanan seawal 8 pagi.

Laporan tersebut dibuat 3 mahasiswa Upsi yang juga merupakan pelajar 'short sem' Pendidikan Islam setelah melihat gerai makanan tersebut dibuka seawal jam 8 pagi kepada orang ramai bersebelahan dengan lebuh raya menghala ke Proton City.

Menurut Muhamad Amirul, Mohd Firdaus dan Ahmad Mustafa, "Setiap kali kami keluar mahu ke kuliah di kampus, kami perasan aktiviti menjual makanan kepada masyarakat sekitar rancak berjalan dan yang menyedihkan orang Islam turut membeli makanan tersebut."

Kata mereka, setelah laporan polis dibuat "pihak polis terus menghubungi pegawai Jabatan Agama Islam Perak untuk tindakan selanjutnya. Pegawai Jabatan Agama Islam Perak yang berkenaan menyatakan bahawa peniaga di gerai itu telah diberi amaran agar tidak menjalankan perniagaannya di siang hari (seawal pagi) Ramadhan. "

Tambahnya lagi "menurut pegawai Jabatan Agama Islam Perak, gerai terbabit telah melakukan operasi sebegini sejak Ramadhan tahun lepas lagi, namun tiada tindakan boleh dikenakan kerana mereka hanya menjual, tidak makan atau minum di gerai"

"Peniaga berkenaan mengetahui bahawa tiada enakmen boleh dikaitkan dengan operasi mereka, maka mereka berani untuk terus beroperasi" ujar mereka.

Dalam hal berkaitan, laporan tersebut dibuat kerana dicurigai gerai itu menjual makanan kepada orang Islam yang melanggar kewajiban berpuasa.

2 comments:

wan fitri said...

hish 2x x baik r menjual makan waktu pagi..ape r nak jd

wan fitri said...

hish r xbaik r jual mkn sewaktu pagi