June 26, 2011

BERSIH 2.0: Ramai mahasiswa Upsi dijangka terlibat

Tanjong Malim, 26 Jun – Perhimpunan BERSIH 2.0 atau Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil yang akan diadakan pada 9 Julai ini dijangka turut disertai oleh mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Tinjauan Upsikini menerusi laman sosial Facebook, mendapati pelbagai ‘page’ komuniti mahasiswa Upsi seperti Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) serta individu-individu tertentu giat mempromosikan agar mahasiswa Upsi turut serta dalam perhimpunan menuntut demokrasi lebih telus, adil dan dinamik itu.

Dalam pada itu, terdapat ramai mahasiswa Upsi memberi sokongan di Facebook masing-masing dengan memakai ‘badges’ BERSIH pada gambar ‘profile’ masing-masing.

Selain itu, wacana BERSIH giat dibincangkan di beberapa ‘wall’ Facebook komuniti mahasiswa Upsi. Pelbagai pandangan pro dan kontra ditimbulkan antaranya menurut Nurul Husna, katanya ‘berhimpun di masjid lagi baik’, Vicky ‘ jangan menjadi pengampu kepada sesiapa,’ dan menurut Nieya ‘disebabkan kematanganlah kami nak support BERSIH’.

Dalam hal berkaitan, setakat ini pihak universiti tidak mengeluarkan sebarang amaran kepada mahasiswa yang menyertai himpunan tersebut.

Himpunan aman tersebut menuntut 8 pembaharuan dalam pilihanraya agar lebih telus iaitu bersihkan senarai undi, mereformasi undi pos, guna dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam dan hentikan politik kotor.

1 comment:

Anonymous said...

g pakat g blako....biar punoh diri sdiri