April 19, 2010

MEdSI bukan syarat lepas INSAK

Tanjung Malim, 19 April – Mahasiswa pendidikan khususnya Universiti Pendidikan Sultan Idris yang telah menduduki ujian Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) dikatakan sebelum ini tidak perlu melalui ujian Inventory Sahsiah Keguruan (INSAK) di nyatakan kena melalui ujian tersebut sebagai syarat ‘posting’ bermula sebelum praktikum selepas sesi ini.

Hal ini dinyatakan oleh TNC Akademik Universiti Pendidikan Sultan Idris, Prof Dr. Zakaria Kasa pada 7 Mac 2010 dalam program Muafakat Bestari Guru Pelatih Malaysia di Dewan Tan Sri Othman, UUM Sintok baru-baru ini.

Rata-rata mahasiswa yang telah melalui ujian MEdSI sebelum ini menyangka bahawa mereka tidak lagi perlu melalui ujian INSAK ternyata tersasar ekoran syarat baru dikeluarkan tersebut.

Dalam pada itu, menurut sumber, tindakan tersebut dikatakan mempunyai kaitan dengan enam ratus lebih pelajar UPSI yang gagal melepasi ujian INSAK dan tidak di ‘posting’ kan baru-baru ini disamping saringan teliti pihak terbabit bagi memilih calon guru yang benar-benar layak.

Dalam hal berkaitan, hingga kini mahasiswa pendidikan disini belum mendapat kesahihan dari universiti tentang hal tersebut.

No comments: