April 19, 2010

5 hari ‘marking paper’

Tanjung Malim, 19 April – Pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris diberi tempoh masa 5 hari bagi menyiapkan semakan dan menghantar markah kesuluruhan keputusan akhir perperiksaan ke bahagian akademik bagi semester ini berbanding 2 minggu pada semester lepas.

Dalam tinjaun Upsikini menerusi laman Facebook, rata-rata mahasiswa memberi pandangan pro dan kontra terhadap waktu yang ditetapkan. Antaranya menurut Aini katanya “ effect besar kat grade student sebab lecturer akan tension time marking paper sebab masa singkat sangat” manakala bagi Kartina katanya “ insyaAllah semua lecturer terlibat bersikap professional tak kan la nak mark cincai-cincai.. mereka tu kan professional”

Tindakan terbabit diambil dikatakan ekoran kelewatan keputusan peperiksaan pada sesi lepas yang mengakibatkan pinjaman PTPTN dan biasiswa lewat masuk ke akaun pelajar. Dikatakan apabila keputusan lewat dikeluarkan ianya akan lewat dihantar ke pihak penaja untuk diproses. Akibatnya tempoh wang dikreditkan ke akaun pelajar juga menjadi lambat.

Dalam hal berkaitan , timbul cakap-cakap mahasiswa bahawa waktu tersebut singkat dan merumitkan pensyarah untuk memeriksa kertas jawapan terutamanya bagi esei panjang yang melibatkan jumlah pelajar yang ramai.

2 comments:

Anonymous said...

Begitulah plot-plot menarik di UPSI wahai pemilik bloq.

Anonymous said...

alkisah otak2 lemah pentadbiran upsi... nape nk susahkan lctrer? bg dorg mase la... kalu kena dalam 5 hari tu 3 hari dorg ade hal... x pasal2 kne mark dlm mase 2 hari je... kalu stakat 2-3 org student xpe la... kalu yg dekat 400 org tu mcm mane lak? pandai tp lembab la org2 atas upsi ni...