February 1, 2009

Pro Kebajikan seru warga UPSI bersama Dr. Abdullah Hassan


Tanjong Malim, 1 Feb. – Keberanian Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan yang menjadi penggerak dalam usaha memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) harus dicontohi seluruh warga UPSI.

Beliau yang juga merupakan Pengarah Institut Peradaban Melayu (IPM) UPSI merupakan satu-satunya warga UPSI yang ke hadapan dalam memperjuangkan isu ini.

Sehubungan dengan itu, Pro Kebajikan melalui Ketua Penerangannya mengeluarkan kenyataan menyeru warga UPSI untuk bersama beliau dalam menyatakan pendirian tentang dasar PPSMI ini.

Sebelum ini Abdullah pernah bercadang menganjurkan satu rombongan ke Kementerian Pelajaran untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri Pelajaran Malaysia bagi menyatakan pendirian para akademik di UPSI tentang PPSMI, dan mengembalikan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar sains dan matematik dalam sistem pelajaran Malaysia.

Semalam, beliau dilaporkan bersama beberapa tokoh bahasa dan sastera melancarkan kempen Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) di pusat membeli-belah SOGO dalam rangka menganjurkan perhimpunan besar-besaran pada 7 Mac ini untuk menyerahkan memorandum bantahan dasar PPSMI kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Dalam pada itu, Pro Kebajikan dalam kenyataannya berharap agar Abdullah dapat menjalankan siri penerangan kepada warga UPSI tentang isu ini.

Untuk rekod, dasar PPSMI telah dilaksanakan selama 7 tahun dan sejak kebelakangan mendapat bantahan daripada ramai tokoh bahasa dan sastera tanah air.

No comments: