February 28, 2009

Mahasiswa semester akhir bantah Konvokesyen ke-11 sidang ke-2 pada Disember

Tanjong Malim, 28 Feb. – Isu tarikh Istiadat Konvokesyen ke-11 sidang ke-2 yang berkemungkinan diadakan pada Disember mendapat bantahan dari sebahagian besar mahasiswa semester 8 yang sedang berpraktikal pada semester ini.

Bantahan disuarakan sebilangan mahasiswa semester akhir melalui ruangan forum Upsi Portal yang melihat tarikh tersebut terlalu lewat berbanding kebiasaannya yang diadakan pada bulan Ogos.

Mereka juga mempersoalkan rasional tarikh istiadat konvokesyen itu dilewatkan daripada Ogos ke Disember.

Tambah menimbulkan rasa kurang senang di kalangan mahasiswa semester 8 kini adalah desas-desus yang mengatakan majlis graduasi tersebut turut melibatkan pelajar semester 7 pada semester ini yang bakal menamatkan pengajian pada September dan keadaan ini dikhuatiri akan menyebabkan lambakan graduan untuk mengisi kekosongan jawatan guru kelak.

Turut diutarakan adalah kebimbangan mereka tentang kelewatan mereka ditampatkan di sekolah-sekolah apabila tarikh Konvokesyen ini dilanjutkan pada Disember.

Rata-rata komen yang disampaikan mendesak agar Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) membawa isu ke pihak atasan untuk mengekalkan tarikh Istiadat Konvokesyen ke-11 sidang ke-2 ini pada Ogos.

No comments: