July 8, 2009

Wakil MPP beri ulasan keputusan mansuhkan PPSMI

Berikut merupakan ulasan yang disampaikan oleh beberapa wakil Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI kepada UPSIkini sejurus selepas keputusan memansuhkan PPSMI diumumkan.

“Pemansuhan ini membuktikan pihak kerajaan telah membuat kesilapan besar dalam menentukan dasar Negara untuk tempoh 6 tahun lamanya tanpa ada kajian. Pindaan AUKU juga begitu, sudah 24 tahun dilaksana baru sedar dan pinda. Kita tetap mahu AUKU dimansuh sepertimana PPSMI.”- Arif bin Mohamad (Exco Akademik & Kerjaya).

“Pemansuhan PPSMI merupakan langkah yang paling tepat, ‘unduran’ yang baik untuk menyelamatkan lebih ramai anak bangsa dari tercicir” – Nur Aqilah Hanis Mohd Yusof (Exco Akademik & Kerjaya)

“Alhamdulillah..Akhirnya kerajaan akur dengan permintaan rakyat untuk mansuhkan PPSMI. Semoga langkah yang diambil ini menjadi satu pengajaran kepada kerajaan dalam membuat sesuatu dasar – mesti mengambil kira pandangan rakyat. Jangan pula keputusan ini untuk tujuan politik semata-mata.”- Akmal Madzir (Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah)

“Wajar dimansuhkan kerana rata-rata guru menyatakan bahawa sukar menyampaikan pelajaran dalam BI terutamanya di kawasan pedalaman dan mereka juga penat menjalani kursus-kursus meskipun diberi elaun. Keduanya majority pelajar di sekolah masih menggunakan buku BM sebagai rujukan utama malah masih menjawab soalan menggunakan BM dan mereka juga menghafaz tanpa memahami. Ketiganya, pemantapan infrastruktur dan BI perlu dibuat sekiranya mahu laksanakan PPSMI. – Norhafizawati Mahmad Rozali (Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah)

“Beberapa lagi generasi anak bangsa akan dipertaruhkan masa depannya. Ini kerana sewaktu dasar ini mahu dilaksanakan tidak dibuat secara berperingkat, tetapi bila nak mansuh, berperingkat pula.” – Mohd Zulhilmi bin Mohd Noor (Exco Kebajikan & Kemasyarakatan)

"Keputusan yang menepati kehendak banyak pihak. Kita mahu kerajaan juga merancang masa depan yang lebih baik setelah dasar ini dimansuhkan." - Adriyani Yamin (Exco Kebajikan & Kemasyarakatan)

“Pemansuhan PPSMI adalah langkah terbaik dan diharapkan pemansuhan ini adalah berdasarkan pandangan dari tokoh-tokoh politik, ahli akademik, guru-guru, ibu bapa dan mahasiswa. Kita yakin dalam tempoh 3 tahun akan datang, istilah-istilah yang digunakan sebelum ini dapat ditukar dalam BM dan buku teks akan menggunakan sepenuhnya BM.”- Mohd Hanif Azwan Ab Rahman (Exco Kesenian & Kebudayaan)

"Ini adalah keputusan yang sepatutnya sudah lama dibuat. Kita sudah lama menyedarinya dan baru sekarang hasrat kita itu dilihat kerajaan. Tahniah saya capkan kepada semua yang memperjuangkan isu ini" - Norhisham Che Hamid (Exco Kesenian & Kebudayaan)

No comments: